På tisdagen sade streamingjätten Netflix upp 150 anställda, av vilka många arbetat med att skapa och främja projekt med fokus på ”marginaliserade grupper”. Företaget har utöver dem även sparkat närmare 70 anställda som arbetat för deras sociala medie- och publiceringsteam, inklusive ”Strong Black Lead”, ”Golden”, ”Con Todo” och ”Most”, som också tillägnats så kallade marginaliserade grupper.

Netflix nedbantning med 290 anställda riktar sig mot många av företagets mest ”woke” och ”anti-rasistiska” medarbetare som aktivt har agerat som ”sociala rättvisekrigare” (social justice warriors) i sociala medier.

Anledningen till streamingjättens stora antal uppsägningar sägs vara ett större tapp i intäkter samt en påtaglig minskning av antalet prenumeranter. En del av tittarflykten tillskrivs ett alltför stor andel identitetspolitiskt utbud.

Drar ner på ras- och hbtq-relaterade projekt

Streamingtjänsten har nu dragit ur kontakten för flera projekt som syftade till att diskutera ras- och hbtq-frågor, rapporterar Variety, och har därför sagt upp de anställda som arbetat med och främjat dessa

Uppsägningar har även delats ut till bland annat animatörer till interna reklamskapare.

LÄS ÄVEN: Ekeroth: ”Ett skifte inom woke-ismen?”