Drinken på Bar Hommage på Södermalm i Stockholm ska utöver att göra upp med diverse påstådda normer även ”ifrågasätta kulturella skillnader kopplade till smak”.

Hen-drinken har tagits fram i samarbete mellan whiskeyproducenten Tullamore DEW, sensorikforskaren Johan Swahn och bartendern Josephine Sondlo. Den kommer dock bara att saluföras under en begränsad tid – från igår torsdag fram till den 30 november.

I ett pressmeddelande uppger Swahn att det är dags att göra upp med daterade smaknormer om vad som är typiskt manligt respektive kvinnligt samt ifrågasätta kulturella skillnader kopplade till smak.

– Forskningen visar bland annat att kvinnor är bättre än män på att identifiera beska smaker och att bedöma intensiteten av sött, surt och salt. Det innebär att de inte behöver lika hög smakintensitet i drinken för att få samma upplevelse som män. Det betyder också att kvinnor oftast har bättre förutsättningar att uppleva den fulla smakprofilen hos exempelvis whiskey. Det är dags att göra upp med daterade smak-normer om vad som är typiskt manligt respektive kvinnligt, säger Johan Swahn.

– Jag tilltalas av tanken på att utforska och blanda smaker med hjälp av forskning. Irländsk whiskey som komponent är spännande då den har en rik smakbild som passar bra att blanda. Förutom att leta efter en balanserad och samtidigt spännande smakkombination, har jag använt mig av Champagne som traditionellt sett kopplas till fest och lyx, snarare än socialt konstruerade könsroller. Jag hoppas att Hen-drinken blir ett sätt att mötas och prata om smaker, säger Josephine Sondlo.

Den banbrytande drinkens recept:

50 ml Tullamore D.E.W.
20 ml Verjus
20 ml Champagne- och Senchasocker
5 droppar vanilj- och cynarbitter
Toppa med 20 ml Koumboucha