
För att den svenska spelmarknaden ska fungera på ett tillförlitligt sätt krävs tydliga regler. Under sommaren har Konsumentverket därför infört nya allmänna råd om marknadsföringen av spel om pengar, för att det ska bli lättare för spelbolag att följa regelverket.
Idag finns ett stort utbud av spel om pengar på den svenska spelmarknaden – allt från lotterier till vadhållning, kombinationsspel och slotsspel. På Poker.se lista får man ett hum om hur stor den svenska spelmarknaden faktiskt är. Och ännu större blir den om man adderar alla icke-licensierade aktörer i ekvationen.
De vanligaste anledningarna till detta är att spelare anser att casinospel utan svensk spellicens öppnar upp för möjligheter till fler och större bonusar, färre insättningsgränser och tillgång till ett generellt större spelutbud. Nu har Konsumentverket tagit fram nya råd för marknadsföring om spel.
Konsumentverkets nya beslut om spelmarknadsföring
Det var den 23 juni 2025 som Konsumentverket beslutade om nya allmänna råd om marknadsföring av spel för att göra det lättare för spelbolag med svensk licens att följa reglerna i spellagen. Sedan den 1 januari 2019 har Sverige en ny spellag, vilken innebär att alla spelbolag oavsett vilket land det är baserat i, kan ansöka om en svensk spellicens för att tillhandahålla spel. Denna nya lag infördes dels för att öka skatteintäkter, men också för att lättare kunna reglera spelmarknaden och skydda svenska konsumenter från oseriösa aktörer på marknaden.
Tillsammans med Spelinspektionen har myndigheten ett ansvar för bestämmelser kring just marknadsföringen av spel. Konsumentverket har sett att det behövs tydliga råd för att spelbolagen ska kunna följa reglerna kring marknadsföring, utan att det ska vara komplicerat, samtidigt som reklam är måttfull.
Detta är nya råden för måttfull marknadsföring
Det finns flera nya allmänna råd, varav några listas nedan.
- Marknadsföring av spel får inte vara störande eller dra för mycket uppmärksamhet. Sådan marknadsföring ska inte tillåtas.
- Marknadsföring av spel får inte få det att verka som att chansen att vinna är större än den är. Till exempel ska det inte se ut som att det är lätt eller snabbt att vinna stora pengar.
- När kända personer används i spelreklam ska det inte se ut som om deras framgång eller berömmelse beror på spelande.
- Marknadsföring bör inte utformas på sätt som får spelet att framstå som riskfritt.
- Spelreklam är inte tillåten på platser, oavsett online och fysiskt, som främst är avsedda för barn och ungdomar.
- Det är ett förbud mot direktreklam till spelare som har stängt av sig från spel via Spelpaus.
Källa: Spelinspektionen/Konsumentverket.
Som konsument är det viktigt att komma ihåg att spela ansvarsfullt och göra research på spelbolag innan man sätter igång att spela, för att försäkra sig om att man kan spela på ett tryggt och säkert sätt.
