I den nya regeringens januariöverenskommelse är en av punkterna att införa ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från år 2030. Regeringen vill att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.
På fredagen blev det klart att Socialdemokraterna och Miljöpartiet med stöd av Centerpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet tar regeringsmakten. I en överenskommelse med 73 punkter har partierna kommit överens om politiken på flera områden.
Ett avsnitt i dokumentet är “Miljö och klimat” där man skriver att ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar ska införas från år 2030.
LÄS ÄVEN: Miljöpartiet: ”Förbjud bensin och diesel på alla bensinstationer i Stockholm”
I texten står bland annat följande:
Sverige ska gå före på klimat- och miljöområdet och bli världens första fossilfria välfärdsland. Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären.
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar (Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när fossila bränslen ska vara helt utfasade.
Centerpartiet: “Vi accepterar det”
Det tidigare borgerliga partiet Centerpartiet meddelar i NyTeknik att man går med på förslaget.
– Det är inte vår politik, det är inte vi som har drivit det. Vi står bakom överenskommelsen men hade hellre fokuserat på bränslet. Men vi accepterar det, precis som en del annat i överenskommelsen, säger Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet.
Sverigedemokraterna: “Orealistiskt”
I en artikel i Allt om Bilar kommenterar Sverigedemokraterna förbudet i kritiska ordalag. Martin Kinnunen, klimatpolitisk talesperson för SD, anser att “det är helt enkelt orealistiskt att ha ett förbud på plats redan om elva år”.
LÄS ÄVEN: Regeringen överens – förbud mot dieselbilar i stadskärnorna att vänta
Bilbranschen reagerar
Även branschen svarar kritiskt på överenskommelsen om ett försäljningsförbud. I ett pressmeddelande skriver Tommy Letzén, VD för Motorbranschens riksförbund, MRF, att det inte går att förbjuda en teknik om man ska uppnå målet om 70 procent minskning av utsläppen till år 2030.
Enligt Letzén kan det till och med vara så att förbränningsmotorer med annat bränsle kan vara en förutsättning för att man ska klara av målet. Ett exempel är dieselmotorer som körs på HVO, eller laddhybrider som huvudsakligen går på el.
– Vi kan inte fortsätta att höja skatterna på mobilitet i Sverige – bilisterna betalar redan idag in mer i skatter än vad det kostar samhället i fråga om miljö, buller, olyckor, vägar och vägunderhåll. Ska man styra med skatter måste detta ske genom att andra skatter på mobilitet sänks, förklarar Letzén.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.