Efter återkommande problem och förseningar var det meningen att bron skulle öppnas för allmänheten i våras, men så blev det inte och nu står det klart att nybygget måste rivas och ersättas med ytterligare en ny.
Bygget av Götgatsbron i Anderstorp har kantats problem sedan starten – avbrott, felberäkningar och förseningar, och nu måste man alltså riva och börja om från början vilket innebär att kostnaderna skjuter iväg.
På grund av kvalitetsproblem med materialet stod arbetet still under sommaren i fjol och i november, då det var meningen att invigningen skulle ha skett, hade bygget avbrutits igen på grund av oenigheter mellan kommunen och projektets leverantörer om vattennivåerna under bron.
LÄS ÄVEN: Skattebetalarna står för Northvolts personals lön – närmar sig miljarden
Man satte sedan ett nytt mål om då bron skulle öppnas för trafik – våren 2025, men så blev det inte och enligt Värnamo Nyheter måste man nu riva allt för att bygga nytt.
Inte lämplig för området
Enligt Henrik Vernersson, avdelningschef för projekt- och genomförande, upptäcktes problemen i samband med höga vattennivåer i Anderstorpsån. Arbetet stoppades då för att genomföra en vattenutredning vilken bekräftade att rörbron orsakar dämning vilket i sin tur innebär att denna typ av bro inte är lämplig för området.
– Det som gick snett var att mätvärdena på flödet i ån var felaktiga och vi saknar historiska mätvärden i bakåt i tiden. Man upptäckte att det blev väldigt höga nivåer i ån i samband med nederbörd sommaren 2024 och då började man undra varför det kunde bli så, säger Vernersson till tidningen.
– Därför påbörjades utredning och nya mätningar. Det är en problematisk sträcka med en kraftstation uppströms och en nedströms som gör att det blir stora dämningar. Och antagligen har man inte tagit tillräcklig hänsyn till det.

Nästa år
I maj höll man på med utredningar för ny bro för att kunna ta fram förfrågningsunderlag som man sedan skulle skicka ut på upphandling. Sedan ska det tas politiska beslut så att pengar kan säkras för projektet.
– Förhoppningsvis, med alla politiska beslut som ska fattas, kan vi ha en byggstart nästa år.
Fördubblade kostnader
Initialt var projektets budget satt till sex miljoner kronor men är nu uppe i nio miljoner med indexregleringar, och enligt Henrik Vernersson kommer en bro som klarar förutsättningarna förmodligen kosta ännu mer.
Sammanlagt ser bron nu ut att kosta mer än 20 miljoner kronor. Målet är nu att Götgatsbron kan invigas under hösten nästa år.
LÄS ÄVEN: Skattemiljoner till statliga podcasts