Donald Trumps nyutnämnde högste ekonomiska rådgivare,Thomas Philipson från Uppsala, är kritisk till det ensidigt negativa sätt på vilket den amerikanske presidenten porträtteras i Sverige. Han riktar också skarp kritik mot media generellt för att vilja driva fram en lågkonjunktur i USA med det bakomliggande motivet att Trump ska förlora presidentvalet nästa år.

Det är i en intervju med SVT som Philipson berättar att han kontinuerligt tar del av den bild av den amerikanske presidenten som förmedlas i Sverige och har kunnat konstatera att rapporteringen är ensidigt och omotiverat negativ och långt från hur verkligheten i Vita huset faktiskt ser ut.

– Som jag förstår när jag åker tillbaka till Sverige, jag har fortfarande familj i Stockholm, så får ni en väldigt ensidig bild av Trump därhemma. Ni får en väldigt partisk bild, skulle jag säga. Verkligheten i Vita Huset är inte alls som media målar upp, förklarar han för SVT:s utsände.

Philipson vänder sig starkt mot den bild av Trump som en okunnig och inkompetent ledare som kolporteras på bred från av framför allt media och slår fast att presidenten har “ett extremt bra omdöme”.

Thomas Philipson flyttade till USA 1984 och tanken var att han skulle stanna där ett år. Han blev kvar och nu har han alltså fått en topptjänst – ordförande för Council of Economic Advisers – under presidenten i kraft av den prestigefyllda professur i ekonomi han innehar vid University of Chicago.

Philipson vill också understryka att USA och Europa inte går att bunta ihop när det gäller konjunkturen. Den recession som EU tros vara på väg in i går inte att direkt överföra på USA, slår chefsekonomen fast. Tvärtom är den amerikanska ekonomin urstark och har inte motsvarande orosmoln vid horisonten.

– USA går jättebra. Vi har bästa ekonomin på 50 år med den lägsta arbetslösheten på flera decennier, 3,7 procent.

Däremot ser Philipson oroande tecken från bland annat medierna på att vilja driva fram en lågkonjunktur genom att sprida ekonomisk oro i landet. Den agendastyrda medierapporteringen bottnar enligt chefsrådgivaren i en ambition att stoppa Trump från att bli återvald, något han anser är omoraliskt och cyniskt eftersom en konstruerad konjunkturnedgång kommer att drabba många amerikaner i form av arbetslöshet och försämrade ekonomiska villkor.

– Mycket av det här är ärligt talat media som vill ha en lågkonjunktur så folk förlorar jobbet och får sämre möjligheter. Därför att media vill att Trump ska förlora valet. Det är väldigt farligt, menar vi, för till skillnad från andra nyheter så kan ekonominyheter som påverkar konsumenternas framtidssyn bli självuppfyllande. Om konsumenten blir lika pessimistisk som media, det är väldigt farligt för den ekonomiska tillväxten.

Bilder: Faksimil SVT.