Efter påtryckningar från Miljöpartiet har regeringen beslutat att ett nytt system att mäta avgaser från fordon ska tillämpas som ger högre värden. Detta för att kunna höja fordonsskatten rejält för bland annat mindre transportfordon. För en småföretagare kan det handla om tiotusentals kronor per år och bil. Det rapporterar tidningen Auto Motor Sport.

Små transportbilar som Renault Kangoo och deras motsvarigheter från bland annat Citroen och Volkswagen är mycket populära bland hantverkare och andra småföretagare. Det handlar om företag med ofta små ekonomiska marginaler. När regeringen nu ska visa framfötterna klimatpolitiskt drabbas dessa av chockhöjd fordonsskatt.

Att äga exempelvis en Renault Kangoo kommer, baserat på den nya metoden att mäta utsläpp, att skrivas upp till 21 000 kronor för de första tre åren. Men det finns småföretagare som drabbas av ännu större skattehål i plånboken.

Den som har behov av en mer terränggående arbetsbil som Volkswagen Amarok tvingas efter att Miljöpartiet fått igenom sin politik betala 42 000 kronor på en treårsperiod. Ännu dyrare blir det för den som behöver större lastutrymme och äger en Renault Master. För den driver staten nu in 57 000 kronor på tre år.

Billigare blir det för den företagare som byter till en ny eldriven variant. Men alternativen är inte många och de är dessutom dyra och har inte alltid den räckvidd som företagare behöver i jobbet, i synnerhet inte i de delar av landet där det är långt mellan laddstolparna.

Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson för Småföretagarnas Riksförbund, är kritisk till hur staten med sin skattepolitik slår mot småföretagarna. Han menar också att politikerna inför valet inte berättat för väljarna om denna chockhöjda företagarskatt.