Region Hallands beslut att genom turistorganisation Visit Halland spendera skattebetalarnas pengar på bjudresor för så kallade influerare kan bryta mot lagen, det menar en professor i förvaltningsrätt.

Visit Halland är Region Hallands besöksnäringsavdelning och bara i fjol spenderade man omkring en kvarts miljon kronor på marknadsföring med hjälp av influerare vars familjer och vänner dessutom bjöds på hotell- och restaurangbesök.

Enligt en granskning av Hallands Nyheter blev notan för en influerares resa 100 000 skattekronor.

LÄS ÄVEN: Kommun köpte in bord för 760 000 kronor – SD rasar

På Visit Halland försvarar men pengaflödet.

– Det viktigaste är att vi får andra att berätta om Halland. Det är inte lika trovärdigt att Visit Halland berättar att vi är fantastiska här i Halland, att vi har fina stränder och ett fantastiskt inland, som om en influencer gör det, säger Jimmy Sandberg, avdelningschef på Visit Halland, och fortsätter:

– Där ser vi jättetydligt pr-värdet i framför allt Sverige, men också i Danmark och Norge har det ökat dramatiskt sedan vi startade upp det här arbetet.

Kan bryta mot lagen

Enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, är regionens satsning problematisk.

Till statsradion säger han att kommunallagen innehåller ett tydligt förbud mot att stödja enskilda näringsidkare.

– Dels handlar det om att kommunens regioners resurser ska agnas åt kärnverksamhet, men det handlar också om att man ska vara konkurrensneutral, man ska alltså inte gynna vissa näringsidkare framför andra näringsidkare. Så det är väldigt problematiskt, säger han.

LÄS ÄVEN: Regions satsning på vindkraft får pris: Värsta skatteslöseriet