Sumeet Singh Patpatia tillträdde posten hos den norska mediekoncernen, ägare av bland annat Aftonbladet och Svenska dagbladet, den 1 september.

På sin Twitterprofil beskriver han sig som ”heltidssikh” och blir nu Schibsteds första mångfaldschef med den officiella titeln Global head of diversity, inclusion and belonging, DI&B.

På CV:t har Sumeet Singh Patpatia över tolv års erfarenhet av att arbeta med mångfaldsfrågor och är en av grundarna av ”Norska turbandagen”, ett årligt event där man har som vision att göra Norge till ”världens bästa land att vara annorlunda i”.

– Om jag kan hjälpa ledare i Schibsted att bygga en mångsidig personalstyrka där varje individ – oavsett bakgrund – kan ta hela sig själv till jobbet, så kommer det att vara en av de viktigaste drivkrafterna för innovation, värdeskapande och välbefinnande. Och det är ett drömjobb för mig, säger Sumeet Singh Patpatia, i ett pressmeddelande.

Framgång kräver mångfald

Enligt Mette Krogsrud, EVP och chief people & corporate affairs i Schibsted, tror man på att framtida framgång för koncernen kräver ”mångfald, inkludering och tillhörighet”.

För att uppfylla missionen ”Empower people in their daily lives” har man åtagit sig att ”införliva värden om mångfald och inkludering i alla aspekter av bolaget”.