I denna nyhetskrönika skriver Samnytts Mattias Albinsson om att den svenska banken SEB dragit in hans Bank-ID, och lagt beslag på de pengar han hade på sitt bankkonto.

Så är det då min tur. Liksom flera andra har drabbats innan mig.

Under måndagen noterar jag att mitt Bank-ID slutat fungera. Jag vet inte exakt när det stängts av eftersom jag använder det ganska sällan. Det är i alla fall under måndagen som jag upptäcker att det inaktiverats.

LÄS ÄVEN: Mira Aksoy vårdades för cancer på sjukhus – då stängde Swedbank hennes bankkonto

SEB, som jag varit kund hos i 24 års tid, har helt enkelt stängt av mig som bankkund.

Samtalet till banken

Beskedet kommer inte helt oväntat. Den gångna hösten hör den Wallenberg-ägda banken av sig och vill att jag ska fylla i ett formulär om “kundkännedom”. För säkerhets skull ringer jag den 25 november upp banken på det nummer jag uppmanats ringa om jag har frågor om fomuläret:

0774 463 030

Sedan fyller vi i det tillsammans, jag och den kvinnliga banktjänsteman som jag pratar med, medan jag har henne i luren. På varje punkt där det råder minsta osäkerhet, så frågar jag henne. Sedan skriver jag exakt det som hon säger att jag ska skriva.

Eftersom jag är utlandssvensk finns en påstått förhöjd rädsla för att bankkontot ska användas till penningtvätt. Så under samtalet kommer vi även överens om att stänga av alla riskabla banktjänster. Bankkort, Swish och banköverföringar till utlandet spärras. Tjänster som ofta utnyttjas av kriminella.

Jag kan efter samtalet inte ens betala räkningar i Sverige med mitt bankkonto. Jag kan se men i praktiken inte komma åt mina innestående medel. Alls.

Men jag accepterar det. Jag är tydlig med att den tjänst jag mest av allt vill ha kvar är just Bank-ID-tjänsten. Den behövs för att kunna logga in hos Skatteverket, läsa elektronisk post från svenska myndigheter. Och så vidare.

Kundkännedom i kubik

Det dröjer några månader. Sedan kommer ett nytt meddelande i bank-appen. Jag ska fylla i ett formulär om “kundkännedom”. Igen.

Varför vill jag ha ett bankkonto i Sverige? undrar banken. Jag svarar att jag “egentligen endast är intresserad av SEB:s bank-id-tjänst”. I Sverige är det, tyvärr, främst bankerna som står för digitala ID-lösningar. Jag ringer även och pratar med dem. Ser om jag kan lösa situationen. Någon knappt 20-år-någonting svarar i luren. Som vanligt.

Och de kommande veckorna fortsätter det trilla in krav på att jag ska fylla i formulär om “kundkännedom”. Varje försök att resonera med SEB möts av automatiserade svar om att jag ska fylla i “kundkännedom”.

Faksimil

Kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom. Till slut kan jag rimligen inte svara mer på SEB:s propåer om “kundkännedom”. Jag har redan svarat flera gånger.

Jag börjar ana vad de är ute efter. De vill ha ett svepskäl för att kunna stänga av mig.

“Mattias Albinsson har inte svarat på vårt femtioelfte formulär om kundkännedom. Därför stänger vi av honom. Det finns risk för att han är en terrorist som samarbetar med marsianska rymdkolonisatörer.”

Eller något lika långsökt.

5000 kronor på vift

Vi som bankkunder uppmanas ha mobilt Bank-ID på mer än en enhet. Så vi inte förlorar vår digitala ID-handling, om mobiltelefonen blir stulen eller tappas bort.

En uppmaning jag, och sannolikt de flesta andra, såklart följer. Men en värdelös försiktighetsåtgärd den dag banken beslutar sig för att stänga av ditt Bank-ID och bankkonto. Då förlorar du ändå allihop på en och samma gång.

Som grädde på moset förlorar jag även innestående medel. Drygt 5000 kronor som SEB, enligt en banktjänsteman jag talat med under tisdagen, fört över till ett av sina egna “internkonton”. Stulit helt enkelt, på ren svenska.

Inga gigantiska summor pengar kan jag erkänna. Men de hade nog räckt till mat i en månad i alla fall. Nu hamnar de nog i bankdirektörernas golfkassa.

LÄS ÄVEN: Ekeroth: “Bankväsendet måste reformeras i grunden”

Jag har frågat SEB om jag kan få ut pengarna på något sätt. Exempelvis genom att överlämna en underskriven fullmakt till en anhörig som kan gå och hämta ut dem på ett bankkonto i Sverige.

Det är något som SEB inte går med på. Jag måste resa till Sverige och inställa mig personligen på ett bankkontor, och då möjligen får jag tillgång till pengarna. Mina egna pengar. En reseomkostnad som sannolikt skulle överstiga de 5000 kronor som det handlar om.

Jag vet av erfarenhet att SEB är mästare på att sätta sig på tvären och ändra sig i efterhand. Att saker som kommits överens om via telefon inte infrias när jag väl är på plats.

Jag vill inte lägga tusenlappar på en resa till Sverige, kliva in på något bankkontor, och sedan få veta att: “Nej, tyvärr. Den som kan hjälpa dig med detta har fått förhinder. Återkom nästa vecka. Tihi.”

Brasklapp och trolig förklaring

Jag ska slänga in en brasklapp om att jag inte fullt ut vet den officiella anledningen till att SEB stängt av mig. Den, banken, har nämligen överhuvudtaget inte informerat mig om avstängningen. Det ges heller ingen information om avstängningen via telefon när jag ringer upp.

Att banktjänstemännen inte säger så mycket när man ringer upp kan kanske delvis förklaras med att jag inte längre kan identifiera mig med Bank-ID. Moment 22 och sådär.

Och nej, jag har inte haft några mystiska transaktioner på mitt bankkonto. Inga större summor pengar har gått vare sig in eller ut ifrån kontot på lång tid. De största och främsta utgifterna förra året var betalningen av ett svenskt mobilabonnemang samt de 50 kronor banken drog varje månad för banktjänsten.

Så vad beror avstängningen på då?

Det är inte särskilt långsökt att en delförklaring hittas i att jag jobbar som journalist för en tidning och en mediesfär som SEB, och andra svenska banker, agerat liknande mot tidigare. Där de stängt av konton och fryst innestående medel för såväl juridiska personer som privatpersoner. Helt enkelt för att de ogillar mig. Eller oss.

Situationen kompliceras av att Sverige, oavsett färg på regeringen, går i en allt mer totalitär riktning där pressfriheten steg för steg stryps. På mer än ett sätt. Det handlar inte endast om “alternativa medier”. “Lagen om utlandsspioneri” till exempel, kan främst anses slå mot så kallat etablerade medier.

Så SEB känner nog att de har stöd från Rosenbad när de sätter åt utlandssvenska journalister. I synnerhet sådana som skriver om fel saker, misstänks hysa fel åsikter, eller vad de nu hänger upp sig på.

Bankstödda jihadister

Bankernas nit gällande nedstängningen av bankkonton för sådana som mig, står i skarp kontrast mot hur det ageras mot många andra svenska medborgare i utlandet som får behålla sina. Även om de är grovt kriminella. Till och med terrorister har tillåtits ha kvar sina bankkonton och Bank-ID:n.

Det kanske mest kända exemplet är den ökände terroristen Michael Skråmo som hade kvar sitt svenska bankkonto som det betalades in olika bidrag till medan han var jihadkrigare i Syrien. Trots mediernas skriverier om honom. Att han var terrorist var tydligen inget som bankerna brydde sig om.

Skråmo var förresten inte den ende jihadisten som fick behålla sitt bankkonto och sina bidrag. Fler än 40 andra jihadister slaktade “otrogna” i kalifatet medan bidragspengarna rullade in på svenska bankkonton, vilka bankerna inte blockerade.

Så bankernas prat om att vilja stoppa penningtvätt och terrorfinansiering framstår mest som bara tomt prat.

Regelverket tycks användas som ett svepskäl för att godtyckligt komma åt personer som anses misshagliga. För att göra livet surt, helt enkelt, för dem man pekat ut som hatobjekt.

IS-terroristen Michael Skråmo. Foto: Privat

Ett ingripande från Bryssel?

Jag har haft lite blandade känslor inför att skriva denna krönika.

Å ena sidan vill jag inte utmåla det som att jag lider sådär jättemycket av de svenska storbankernas korrupta nyckfullhet. För det gör jag inte. Åtminstone inte än.

Däremot kompliceras kontakterna med Sverige och svenska myndigheter, vilka ofta kräver att man loggar in, gör beställningar eller bekräftar saker med sitt Bank-ID. I vissa avseenden blir man närmast statslös utan sitt digitala ID.

Å andra sidan är detta en jätteallvarlig aspekt som måste lyftas. Sverige och svenska politiker måste ta tag i dylika problem, om landet i framtiden vill kunna ta klivet in i de högfungerande rättsstaternas gemenskap. Dit Sverige visserligen har en lång väg kvar.

Den omständighet att svenskar som nyttjar EU:s fria rörlighet på löpande band kan berövas grundläggande medborgerliga rättigheter, för att banktjänstemän i Dressman-kostymer tycker det är lite festligt rimmar, rent krasst, illa med EU-rätten.

Och kanske är det som krävs för att få upp problemet på dagordningen att någon i Bryssel tar Ulf Kristersson i örat, lyfter upp honom någon meter, till samma nivå som vuxna män, och säger åt honom på skarpen? Lös detta! Nu!

För min del tror jag inte att jag får tillbaka mitt Bank-ID. Eller mitt bankkonto. Men jag vill mer än gärna ha tillbaka de pengar som SEB stulit!

LÄS ÄVEN: Widar Nord efter domen: Swedbank stängde mitt konto för att jag står bakom Fria Tider