En 32-årig kvinna i Skåne som befann sig i den sista graviditetsveckan upplevde illamående och svåra smärtor. Hon kontaktade därför förlossningsrådgivningen som dock nonchalerade hennes oro vid hela tre telefonsamtal. Istället hänvisades kvinnan till att bara stanna hemma och vänta. Det ledde till att hennes barn avled i magen.

Händelsen, som utspelade sig i Kristianstad, har anmälts enligt lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). I ett av kvinnans telefonsamtal framgår det att kvinnan upplevde illamående, huvudvärk, tryckkänsla i magen, avgång av vatten, sammandragningar, slem och även blod, rapporterar SVT.

LÄS ÄVEN: Gravid med bröstsmärtor kom med ambulans till sjukhus – skickades hem och dog

Men vårdpersonal vid förlossningsrådgivningen på Centralsjukhuset (CSK) ansåg inte att kvinnans symptom var något utöver det vanliga och uppmanade henne därför att stanna hemma och vänta.

Ett dygn innan kvinnan var beräknad att föda barnet kände hon inte längre några rörelser från barnet och kontaktade därför återigen sjukhuset. Den här gången fick kvinnan beskedet att besöka förlossningsavdelningen. Där konstaterade vårdpersonal att fostret avlidit.

Chefsläkare: ”Sorgligt för de drabbade”

När statstelevisionen talar med CSK:s chefsläkare Sergio Padoan säger han att händelsen är ”otroligt sorglig för de drabbade”.

Padoan intar samtidigt försvarsställning och menar att kvinnans symptom inte omedelbart kan kopplas till att ett barn dör i magen. Han säger dock att sjukhuset nu ska se över rutinerna för hur samtal hanteras ”för att undvika fel på den punkten”.

LÄS ÄVEN: Vårdpersonal skickade hem gravid kvinna – tvingades föda på gräsmatta