Den svenska Spelinspektionen har en nationell kampanj på G där syftet är att informera svenskarna varför det är bra eller bättre att välja ett spelbolag med svensk licens.

Intresset för att spela på nätbaserade kasinon har vuxit de senaste åren, inte minst under pandemin. Den höga efterfrågan och populariteten gör att det finns ett stort utbud av online kasinon i Sverige. Både med svensk licens och utan. Det är nämligen lagligt att spela på sidor utan svensk licens.

Därför finns det välkurerade sidor med guidning och information hjälper svenska besökare att hitta rätt i speldjungeln, ett sådant exempel är spelacasino, besök webbplatsen här. Eftersom fler spelbolag ge sig ut på marknaden har Spelinspektionen startat en kampanj för att sprida information till svenska spelare om vilka kasinon staten tycker att de bör välja.

“Spel behöver regler”

Spelinspektionen vill att spelarna ska inse fördelen med att välja ett kasino med svensk licens framför kasinon med licens i utlandet. Enligt ett pressmeddelande har den nationella kampanjen temat “Spel behöver regler”.

Kampanjen består av filmer som informerar om riskerna med att spela på sajter som inte har svensk licens. Planen är att de ska synas i sociala medier och på ett skojfriskt sätt visa situationer där man spelar sällskapsspel och hittar på egna regler. Enligt Spelinspektionen är det en rättvis jämförelse med hur icke-svensklicensierade aktörer agerar.

Marknadsföring finns överallt

Spelinspektionen är den myndighet som utfärdar licens till spelbolag som vill verka i Sverige. Utan en svensk licens får spelbolag inte marknadsföra sig mot svenskar, exempelvis genom att erbjuda svenska som språkval på sin hemsida och svenska kronan som valuta.

Idag, sedan början av februari 2022, finns 92 spelbolag med aktiva licenser, varav 66 stycken har licens för online spel och vadhållning. Den kategorin omfattar nätkasinon och bettingsidor. Varje spelbolag med en giltig licens kan drive en eller flera olika spelsajter. Det betyder att en aktör, med en licens, kan ha flera olika hemsidor eller spelsajter för kasinon och betting.

En av anledningarna till att Spelinspektionen känner sig nödgad att gå ut med en kampanj är att spelaktörerna själva genomför stora marknadsföringskampanjer. Regeringen har därför försökt att kräva måttfullhet för spelreklam. Förslaget fick dock avslag med motiveringen att sådana skärpta begränsningar riskerar att få negativa ekonomiska konsekvenser för medier, i form av sämre annonsintäkter.