Kantar SIFO har på uppdrag av Circle K undersökt svenska folkets attityd till elbilar och elbilsomställningen som har påbörjats. Enligt siffrorna är man inte alltför ivriga på att skaffa en elbil.
I förra årets undersökning uppgav en majoritet av de tillfrågade att de trodde att elbilar skulle dominera vägarna till 2030, men i år har den siffran flyttats fram till 2033.
– Det är givetvis positivt för klimatet att fler är positivt inställda till att byta till elbil, och även om viljan till att byta till elbil har starkt fäste i Sverige, så verkar slopad klimatbonus ha påverkat många till att avvakta. Vi är därmed inte alldeles överraskade att man tror att det stora skiftet kommer dröja tre år längre än man trodde förra året, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.
LÄS ÄVEN: Fiasko för försvarets elektriska flygplan
På frågan när man planerar att gå över till elbil ligger de flesta kvar på samma uppskattning som sist – 21 procent kommer aldrig göra det. En annan femtedel säger att det kommer ske nästa gång de byter bil, men att de samtidigt är osäkra på när det blir.
Ge bort Samnytt PLUS i julklapp! 🎄🎅
Överraska någon med en prenumeration på Samnytt Plus. Den perfekta julklappen för den som värdesätter ocensurerad journalistik.Sju procent uppger att det kommer ske inom tre år och en fjärdedel att det troligen kommer dröja mer än tre år.
Inga alternativ starkt skäl
De främsta argumenten för att byta till elbil är lägre klimatpåverkan (57 %), att hålla kostnaderna för drivmedel nere (50 %) och att man tror att det inte kommer finnas några alternativ på sikt (47 %).
– För kvinnor är det tydligt att miljön är den huvudsakliga anledningen att skaffa elbil, medan männen anser att lägre drivmedelskostnad är lika viktigt som miljöhänsyn. I de yngre åldrarna är det miljön som är det viktigaste argumentet, fortsätter Erika Söderlund.
Samtidigt befarar många att elen i samhället inte ska räcka till om alla kör elbil och att det är svårt att ladda längs vägarna.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.