Försvarsmakten bekräftar att svenska marinen patrullerade området för de misstänkta sabotagen på gasledningarna Nord Stream 1 och 2 dagarna innan läckagen upptäcktes. Vad de gjorde och varför ges dock inga svar på, med hänvisning till skärpt sekretess.

Marinens fartyg utgick från Karlskrona strax innan lunchtid på torsdagen. Knappt två timmar senare befinner de sig i området där svenska och danska mätstationer under följande måndag registrerade kraftiga undervattensexplosioner. Detta kan utläsas av data från den kommersiella tjänsten Marine Traffic, som följer fartygstrafiken till sjöss.

Via signalerna från så kallade AIS-sändare kan fartyg spåras på haven, vilket görs för att öka trafiksäkerheten. AIS står för Automatic Identification System och sändaren anger fartygens identitet, position, kurs och hastighet. Fartygens rörelser kan med detta följas i realtid.

LÄS ÄVEN: Amerikansk helikopter över Östersjön natten till måndagen

Stänger av sändaren

Väl framme i området, klockan 13:00, upphör signalerna från svenska marinens fartyg, som på AIS redovisas som “Swedish warship”. Enligt DN har AIS-sändaren då sannolikt stängts av, för att dölja fartygets rörelser. Den förblir avstängd i hela 22 timmar. Under denna period finns inga data att tillgå om fartygets rörelsemönster.

Klockan 11:03 dagen därpå plockas signalen åter upp. Nu något väster om den plats där tre av gasläckorna senare kommer att konstateras. Fartyget styr i riktning mot Simrishamn, dit det ankommer vid 13:42. Efter ett kortare stopp återvänder fartyget till närområdet för det kommande läckaget. Vid klockan 18:10 slutar AIS-sändaren åter att skicka data. Sändaren är denna gång avstängd i cirka fem timmar.

LÄS ÄVEN: Explosioner registrerades i Sverige när gasledningar sprang läck

Återvänder till platsen

När positionsdata åter börjar registreras är klockan 23:56 och fartyget befinner sig sydost om Bornholm, i området där den andra undervattensexplosionen senare registreras. Fartyget rundar därefter Bornholm på dess västra sida för att sedan komma tillbaka till det första området av intresse. Väl på plats, klockan 12:13 på lördagen, stängs AIS-sändaren återigen av. Två dagar senare registrerar svenska nationella seismiska nätet två kraftiga explosioner varefter fyra stora gasläckor uppstår.

Marinens presschef, Jimmie Adamsson, bekräftar att försvarsgrenens fartyg befunnit sig i området vid dessa tider men vill inte svara på varför, med hänvisning till “skärpt sekretess”.

– Vår verksamhet till sjöss omfattas av extra sekretess med anledning av olika händelser och omvärldsläget. Så vi berättar inte särskilt mycket av vad vi gör, säger Jimmie Adamsson.

Amerikansk helikopter över gasledningarna

Den första explosionen registrerades vid klockan 02.03 natten mot måndagen och den andra vid klockan 19.04 på måndagskvällen, uppger SVT. Gasläckorna upptäcktes vid klockan 13.52 respektive 20.41 på måndagen, sedan fartyg noterat bubblor på ytan och sedermera varnat Sjöfartsverket.

Försvarsminister i övergångsregeringen Peter Hultqvist (S) uppger att det nu genomförs ”beredskapsanpassningar” inom Försvarsmakten med anledning av det som hänt, något som bekräftas av Jimmie Adamsson.

– Vi anpassar vår beredskap hela tiden beroende på vad som händer i Östersjön. Exakt vad vi gör i det här fallet kommenterar jag inte, men vi har hela tiden koll på vad som händer i vårt territorialvatten, säger Jimmie Adamsson till SVT.

Enligt DN ska även danska och tyska marinfartyg ha uppgetts manövrerat öster om Bornholm under tidsperioden. Det finns inga registrerade data från svenska marinens fartyg i de aktuella områdena vid tillfället för explosionerna. Däremot uppger tyska medier att en amerikansk militär helikopter av typen MH-60R Seahawk cirklade över området natten till måndagen, vilket Samnytt tidigare rapporterat. 

LÄS ÄVEN: Putin: ”Väst sprängde Nord Stream – sanktioner var inte tillräckligt”