Det statliga monopolet Systembolaget vägrar sälja bryggeriet Ängöls midsommaröl. Orsaken är att flaskans etikett med nationalromantiskt motiv målat av den folkkära konstnären Jenny Nyström i år anses bryta mot alkohollagen genom att förhärliga öldrickande som en del av midsommarfirandet. 

Bryggerier som vill lansera en säsongsbetonad produkt, till exempel ett midsommaröl, måste söka nytt tillstånd varje år. Varje ansökan nagelfars av särskilda tjänstemän på det svenska alkoholmonopolet.

Bland annat granskas flaskans etikett med avseende på att den inte bryter mot alkohollagens paragraf om att vara ”särskilt måttfull” i vilka signaler den ger om innehållet.

Etiketten får inte antyda att drycken kan ge en positiv upplevelse. Alkoholhaltiga drycker får – enligt riktlinjer utfärdade av statliga Konsumentverket – inte heller framställas som något ”av särskild vikt vid högtider eller årstider”.

Att en etikett godkänts ett år betyder inte att den godkänns året därpå. Det får bryggeriet Ängöl i Kalmar nu erfara som i år fått nej av Systembolaget för sitt midsommaröl med samma etikett som godkändes förra året.

– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt eftersom etiketten är samma som förra året, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl, i en kommentar till SVT.

Motivet målat av den folkkära konstnären Jenny Nyström föreställande festklädda midsommarfirare ledda av en speleman kritiseras av Systembolaget för att anspela på en ”drömsk sommarkänsla” som innebär ett ”förhärligande” av att dricka öl till sillen och potatisen vid midsommarbordet.

Alkoholmonopolet har också invändningar mot att det i bakgrunden på Jenny Nyströms målning syns personer i björkrissmyckade roddbåtar, något som man menar är en ”riskfylld situation” där förtäring av alkohol inte ska ingå.

På Ängöl finner man den invändningen särskilt märklig mot bakgrund av att Systembolaget har godkänt andra etiketter med båtmotiv, då dessutom med sådana båttyper som det är olagligt att framföra onykter. En roddbåt får enligt lagen hanteras även av den som druckit en öl eller två på midsommarafton.

Kalmarbryggeriet har överklagat beslutet men på grund av Systembolagets handläggningstider kommer man inte att kunna få ut sitt midsommaröl i butikerna även om man skulle få rätt mot staten. Det innebär ett kännbart ekonomiskt avbräck för Ängöl förklarar vd Johan Håkansson.