SVT-journalist som ljög om syrisk ”läkare” spred uppmaning till terrordåd mot judar

325 Shares

Häromdagen kunde Samhällsnytt avslöja att SVT Nyheter undanhållit centrala uppgifter om den syriske ”läkare” som man påstod hindrades i sin yrkesutövning i Sverige av svensk byråkrati. Det visar sig nu också att den SVT-journalist som skrev artikeln stödjer palestinsk terrorism mot judar i Israel.

Efter Samhällsnytts avslöjande om att det är ”läkaren” själv som genom provvägran satt stopp för sin karriär i Sverige, tvingades SVT rätta den felaktiga artikeln. Den missvisande nyhetstexten hade dock då legat ute på SVT:s webbplats i nästan två veckor.

Nu framkommer också att den SVT-journalist, Abed Al Qaisi, med rötter i Mellanöstern och som rekryterats till Public Service-företaget i enlighet med dess ”mångfaldspolicy”, inte bara tycks ha svårt med den saklighet som SVT nedanför varje artikel uppger ska känneteckna bolagets publicistik. Al Qaisi har som det förefaller också svårigheter med den opartiskhet som SVT likaledes framhåller som sin journalistiska ledstjärna, och som dessutom är inskrivet i bolagets regeringsdirektiv för Public Service.

LÄS MER: SVT rättar artikel efter Samhällsnytts avslöjande

I sociala medier har Al Qaisi haft en bakgrundsbild till sin profil föreställande en grupp maskerade palestinier som håller upp ett plakat med texten ”Open shuhada street against settlements”. Budskapet betyder bildligt talat översatt till svenska ungefär ”Öppna vägen för jihadistisk martyrdöd mot de judiska bosättningarna”, dvs en uppmaning till antisemitiska terrordåd genom självmordsbombning. Palestinier hävdar dock att plakaten ska läsas bokstavligt, som att det bara handlar om att få tillgång till en gata.

En av de första att uppmärksamma Al Qaisis profilbild var Johan Ingerö, välfärdsansvarig på den libertarianska tankesmedjan Timbro. I en kommentar skriver han med ett stänk av syrlig ironi: ”Och detta är då reportern som gjorde reportaget. Det LYSER verkligen neutral journalistik om hans konto”.

LÄS MER: SVT:s syriske ”läkare” har struntat i kunskapsprovet i snart två års tid

Efter att saken fått uppmärksamhet har Al Qaisi i tysthet bytt ut den kontroversiella profilbilden mot en oskyldigt blå himmel.

Det är i skrivande stund oklart i vilken utsträckning man på SVT känt till Abed Al Qaisis åsikter när man rekryterade honom eller vilken bakgrundskoll, om någon, man företagit. Samhällsnytt söker ansvariga på SVT Nyheter för en kommentar. Al Qaisi uppger i sitt CV att han tidigare även har arbetat på Dagens Nyheter. Samhällsnytt söker även ansvariga på DN för en kommentar.

Uppdatering:

SVT:s presschef Camilla Hagert säger i en kommentar till Samhällsnytt att hon talat med Abed Al Qaisis chefer som uppger att denne för dem uppgett att fotot är en nyhetsbild som han själv tog i februari 2016 när han som journalist bevakade en protestaktion för att öppna den stängda gatan.

Syftet med bakgrundsbilden var enligt Qaisi inte att stödja den underförstådda innebörd av uppmaning till terrordåd mot judiska bosättare som dessa aktioner fått, utan att visa upp en egen nyhetsbild, inte att ta politisk ställning.

Qaisi har enligt Hagert, i den debatt som uppstått, förstått att bilden kan tolkas som ett ställningstagande och därför valt att byta ut den.

325 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.