2011 införde EU regler som gick ut på att bilars bakljus kunde vara släckta dagtid. Sedermera har man dock tänkt om och snart kan det bli obligatoriskt att ha på bakljusen året runt igen.
Det var för att spara energi EU-reglerna om släckta bakljus dagtid infördes men med lysdioder blir energibesparingen knappt någon alls. Experter menar också att köra med släckta bakljus, även om det är dagtid, försämrar säkerheten avsevärt.
Nu är en ändring på gång och nu måste alla bilar som typgodkänns i EU från och med den 22 september 2024 ha DRL-varselljus och bakre positionsljus aktiverade samtidigt, även när ljusförhållandet är bra. Vid en ljusstyrka på 7 000 lux, motsvarande dagsljus en molnig dag, eller mindre måste ljuskombinationen vara aktiv. Vid en belysningsstyrka på under 1 000 lux måste bilens halvljus aktiveras.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Enligt Vi Bilägare föreslås nu också att samtliga nya bilar som säljs i EU, även de som typgodkänts innan 22 september 2024, ska omfattas.

Välkomnas av forskare
Björn Lidestam, forskare på VTI som gjort en studie av bakljus i dagsljus och dess effekt på trafiksäkerheten, välkomnar de nya reglerna.
– Enligt min mening, baserat på den studie jag gjorde häromåret, så låter detta jättebra, säger han.
Trafikpolisen Joakim Abrahamsson giller inte billar där ljusen släcks av och på med hjälp av en sensor.
– Man kan inte lita på det. Om du kör med släckta bakljus i dimma finns det risk att någon kommer och kör in i dig bakifrån. Tänk om man då kommer ut i ett mötande körfält, där kommer det en timmerbil, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson till Carup.





