Enligt en ny studie kör 82 procent av bilisterna på svenska vägar med släckta bakljus dagtid. Samtidigt ska släckta bakljus öka olycksrisken. Nu kräver man ändrade regler.

I studien från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har man kombinerat ett fältexperiment med 850 förbipasserande fordon, en enkätstudie som 9 282 personer med körkort svarat på samt en observationsstudie med 794 passerande bilar.

Vad man kom fram till var att fyra av fem bilförare, 82 procent, körde med släckta bakljus och samtidigt trodde tre av fyra, 76 procent, att bakljusen var tända i dagsljus.

LÄS ÄVEN: Klart: EU FÖRBJUDER bensin- och dieselbilar

Många nyare bilar har ett autoläge med sensorer där ljusen sätts på då det mörknar. Men att köra med släckta lampor äventyrar synligheten och därmed även säkerheten, enligt studien.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, sammanfattar Björn Lidestam, senior forskare som genomfört studien, till Vi bilägare.

Kräver ändring

VTI rekommenderar nu att reglerna görs om så att bakljusen ska vara tända även dagtid.

– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger Björn Lidestam.

Enligt en EU-lag från 2011 kan bilar köra med DRL-ljus (Daytime running lamps) fram och släckta lampor bak i dagsljus.

LÄS ÄVEN: LISTA: Bilägare rankar sina bilar