Efter uppdateringar av mjukvaran i Teslas elbilar har batterierna påverkats och räckvidden minskat. Det hävdar en grupp missnöjda Teslaägare i USA som stämmer företaget.
Det handlar om Teslas automatiska mjukvaruuppdateringar i modellerna Tesla Model S och Model X som gruppen hävdar har förstört batteriet och minskat räckvidden med så mycket som 20 procent.
LÄS ÄVEN: Kopparbrist hinder för grön omställning
Vissa drabbade ägare uppmanades enligt Carup att byta ut batteriet då de kontaktade Tesla, ett ingrepp som kan kosta upp till 200 000 kronor.
Enligt stämningsansökan som lämnats in i Kalifornien har Tesla brutit mot Computer Fraud and Abuse Act, där automatiska uppdateringar kan bryta mot konsumenträttigheter.
Orimligt
Juristerna menar att det är orimligt att en biltillverkare själva medvetet försämrar en bil och skriver i stämningsansökan:
“När bilägare köper sina fordon förväntar de sig rimligen att oförutsedda händelser – som väder, olyckor eller punkterade däck – kan påverka deras fordons prestanda och leda till kostsamma reparationer. Men ingen normal konsument skulle förvänta sig att biltillverkaren själv, genom ett automatiserat system, medvetet och påtagligt skulle störa bilens prestanda genom mjukvaruuppdateringar som minskar fordonens driftskapacitet.”
Tidigare har Tesla nedgraderat Model S som tappade 20-50 km räckvidd. Den gången slutade det med att Tesla fick återställa batterierna och betala 6 500 kronor i ersättning till ägarna.
LÄS ÄVEN: Skaffade elbil – varnar andra att inte göra om samma misstag
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.