Samhällsdebattören Rolf Malm har avlidit. Dödsbudet nådde redaktionen på torsdagen. Malm, som hade ett profilerat förflutet som reklamman, tog efter pensionen upp pennan och skrev under en längre tid kritiskt granskande och uppskattade krönikor för oss på Samhällsnytt. Han har även skrivit för ett flertal andra publikationer.

Under sin tid i marknadsföringsbranschen och som PR-konsult skapade den på högskolenivå konst- och design-utbildade Malm en rad uppmärksammade kampanjer för stora och välkända företag, bland annat Posten och Arla. Det idag för många självklara att mjölkpaketen som kommer in i allas hem ska förses med budskap av olika slag var en av Malms idéer liksom Postens välkända slogan ”Ett brev betyder så mycket”.

Rolf var även mycket kulturintresserad och stod bland annat bakom kritikerrosade och publikmässigt framgångsrika scenproduktioner som ”Brel” med Tommy Körberg på Göta Lejon i Stockholm. Han var dessutom en varm humanist och engagerad för svaga och utsatta grupper, noterbart människor som lever med kronisk smärta vars villkor han skrev en bok om.

Rolf Malm blev 79 år. Han efterlämnar fyra barn och fem barnbarn.

En sammanställning av Rolf Malms krönikor för Samhällsnytt hitttar du HÄR.