Under det senaste decenniet har nästan 62 000 elever som gått ut nionde klass fått underkänt på läsförståelse i nationella provet. Det betyder att de inte förstår vad det är de läser och nu larmas det om konsekvenserna. Samtidigt är andelen underkända i Pisa ännu högre.
Siffrorna framgår i en granskning av Skolverkets statistik från 2014 och framåt som statstelevisionen genomfört. På fredagen presenteras årets provresultat och mycket talar för att det fortsatt är lika illa.
Enligt Fredrik Sandström, högstadielärare på Gäddgårdsskolan i Arboga och krönikör på Ämnesläraren, är de nationella proven egentligen för lätta och döljer ett mörkertal av lässvaga elever. Om man säger att de klarar skolan så är det en lögn, menar han.
LÄS ÄVEN: Svenska skolbarn allt dummare
I senaste Pisa-mätningen var det var fjärde niondeklassare som inte nådde upp till en basnivå av läsförståelse. 25 000 elever går alltså ut skolan varje år utan att kunna läsa ordentligt – 200 000 sedan 2014.
– Att vi har 25 procent som kommer ut i vuxenlivet och i princip är funktionella analfabeter är ett stort problem, säger Fredrik Sandström.
Han menar att vi har hamnat i “något slags tiktokifiering av läsning” där man bara läser korta rubriker och sammanfattningar medan böcker och texter fasats ut.
Läkarstudenter får enklare böcker
Enligt en kartläggning från 2020 läser hälften av högstadieeleverna inte ens en sammanhängande sida text om dagen i skolan.
Även på högre nivå är det illa ställt. Lärare vid lärosätena vittnar om att studenterna får allt svårare att ta till sig text, något som bland annat har resulterat i att läkarstudenterna vid Karolinska institutets tredje termin fått enklare textböcker.
Slutbetygen rasar
I slutet av sommaren rapporterade Samnytt att det i år var 20 000 elever som gick ut nionde klass utan behörighet till gymnasiet. Dominerande i gruppen som får underkänt är elever med “socioekonomiskt utsatt” invandrarbakgrund.
I absoluta tal gick så många som 20 000 av en kull på drygt 120 000 elever ut grundskolan utan behörighet för vidare studier.
– Det är oroande att betygsresultaten i årskurs 9 sjunker. Fler elever måste klara av grundskolan, inte färre. Att inte klara grundskolan är en stor riskfaktor för såväl arbetslöshet som utanförskap, påtalar Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.