Nu anses det vara för farligt för väktare att åka med bussar i utanförskapsområden. Därför ska bussförare trycka på en särskild knapp som införts på ett fåtal rutter där problematiken är störst.

Samhällsnytt har tidigare rapporterat om att bussbolaget Arriva infört insläpp genom bakdörrar på flera busshållplatser på busslinje 179 i Stockholm som går genom Rinkeby, Tensta och flera andra så kallade utsatta områden. Åtgärden syftade på att legalisera den praxis som redan finns informellt och minska Arrivas förluster på grund av tjuvåkning.

Efter vår artikel hörde en uppgiftslämnare av sig till oss. Samhällsnytt har kontrollerat att personen arbetar som bussförare och innehar en förarlegitimation utfärdad av SL. Personen vill dock vara anonym eftersom denne arbetar bland annat i ”utsatta områden” och är rädd för den reaktion som vittnesmålet kan framkalla.

”Det är tillräckligt farligt i mitt jobb ändå”, uppger personen till oss.

Enligt uppgifterna har säkerhetssituationen på linjen 179 blivit så desperat att det numera är för farligt för väktare att åka med bussar i flera områden i Stockholm. Tidigare brukade de vara med under vissa tider för att skydda bussförarna så att de kunde visera biljetter. Numera får de inte åka utan poliseskort – ett skeende som tidigare rapporterades från andra ”utsatta områden” i landet. Däribland från Göteborg i oktober 2017 där facket och Arbetsmiljöverket införde ett skyddsstopp för väktare i en del av Bergsjön och från Trollhättan där samma sak hände i september.

”Så bussföraren sitter helt ensam och ska sköta avisering av biljetter. Bussföraren ska även hålla ordning och iaktta säkerhetsregler på bussen – vilket är i princip helt omöjligt att utföra då risken för att bli misshandlad är stor om man tillrättavisar personer. De får koncentrera sig på körningen, vilket är nog så svårt då trafikregler inte efterlevs i områden med många utländska bilister.”, uppger källan till Samhällsnytt.

Som ett försök att förbättra säkerhetssituationen för bussförare på linjer som går genom förorter infördes en särskid knapp på bussdatorn som heter ”Betalningsvägran”:

”Eftersom det är så stökigt och många smiter in i bussen utan att blippa ska bussföraren hålla koll och räkna antalet plankare samt trycka på en knapp på bussdatorn som heter ”betalningsvägran” samma antal gånger som det är plankare.”

Knappen ska ha införts för cirka ett år sedan för att samla statistik och ge bussförarna ett diskret verktyg att registrera tjuvåkare utan att inleda en direkt fysisk konfrontation med dem.

LÄS MER: Bussföretag inför insläpp genom bakdörrar på linje i förorter: ”Förare ska inte riskera sina liv”

När Samhällsnytt når SL:s presskommunikatör Christian Hoffmann på telefon bekräftar han knappens existens:

– Ja, man har infört den på vissa linjer där man har sett att en större del av folk kanske inte betalar.

Samtidigt finns ett rykte bland bussförare och annan personal att SL betalar ut en ersättning till bussoperatörer för varje plankare – på samma sätt som per varje betalande passagerare som blippar sitt SL-kort. Enligt ryktet används knappen ”Betalningsvägran” just för att räkna antalet plankare och en korrekt ersättning som bussföretagen ska få enligt en avtalsmodell som heter VBP och ger ersättning till operatörer för varje betalande påstigande.

SL förnekar dock bestämt detta. Företagets avtalsansvarig på sektionen Buss, Peter Rosén, säger så här när Samhällsnytt frågar honom om en kompensation för plankare:

– Nej, absolut inte, det här är nog bara rykte. Det här är helt grundlöst

Samhällsnytts källa menar samtidigt att statistiken för betalningsvägran ändå ska användas som underlag vid framtida upphandlingar – och därför kommer att påverka hur mycket ersättning bussbolagen ska få av SL.

”Det är mycket tydligt att Stockholms läns landsting har gett upp. Man låter folk planka – för att man inte kan upprätthålla ordning eller säkerhet för personal inom kollektivtrafiken. Konsekvenserna av detta är att resenärer som betalar för resan och landstinget får betala för gratisåkarna samt att man vänjer individer vid att strunta i att betala för resan.

Säkerhetsriskerna är stora och bussförare som vill sköta sitt uppdrag korrekt blir misshandlade. SL säger att bussföraren ska avisera biljetter men samtidigt blundar för problemen. Man har delegerat sitt ansvar till enskilda skyddslösa bussförare.”