Den svenska regeringens förslag att låta de höga avgifterna på Öresundsbron kvarstå även efter att bron är helt avbetald saknar tydligt samhällsekonomiskt stöd och innebär ett avsteg från den ordning som normalt gäller för svensk infrastruktur. Det visar en ny rapport.
Det är i rapporten Permanenta avgifter på Öresundsbron som forskarna Johan Nyström och Jonas Westin på pekar att avgifter i Sverige historiskt använts som ett tillfälligt verktyg för att finansiera investeringar fram till dess att anläggningen är betald. Därefter har infrastrukturen finansierats via skatter.
Forskarna betonar att regeringens linje därför markerar ett tydligt systemskifte, där avgifter riskerar att bli ett mer permanent inslag i svensk transportpolitik.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
En central invändning i rapporten är att regeringen inte presenterat någon samhällsekonomisk analys som visar varför en fortsatt avgift skulle vara motiverad.
Författarna konstaterar att kostnaden för den trafik som väljer bort bron på grund av avgiften ungefär motsvarar den kostnad som hade uppstått om staten i stället finansierat motsvarande intäkter via skatter. Avgiften fyller därmed inget tydligt effektivitetssyfte enligt de bedömningar rapporten gör.

Snedvridningar
Forskarna varnar samtidigt för att permanenta avgifter kan skapa snedvridningar när framtida investeringar planeras. Om staten gör sig beroende av avgiftsintäkterna kan detta leda till att projekt med avgiftsmöjlighet gynnas framför andra projekt som är mer samhällsekonomiskt lönsamma. Trafikanter riskerar också att i praktiken betala två gånger – först genom skatt, sedan genom en broavgift som används till helt andra infrastrukturprojekt än den aktuella bron.
Nyström och Westin uppmanar därför regeringen att göra en fullständig samhällsekonomisk analys innan beslut fattas. Enligt rapporten är det viktigt att pröva om en fortsatt avgift verkligen är det mest effektiva och rättvisa sättet att finansiera ny infrastruktur i Skåne, eller om det snarare riskerar att underminera legitimiteten för framtida finansieringsmodeller.
Rapportens slutsats är att förslaget innebär ett tydligt avsteg från tidigare praxis och att konsekvenserna kan bli omfattande om avgifter etableras som en generell och varaktig finansieringsform för nationell infrastruktur.
LÄS ÄVEN: Stoppades vid Öresundsbron med sex pistoler i trosorna och BH:n





