“Alla politiska partier erbjuds samma annonseringsvillkor”. Så skriver TV4 i sina ‘särskilda bestämmelser’ inför det stundande EU-parlamentsvalet. Men nu väljer TV-kanalen att bryta mot bestämmelsen och neka det EU-kritiska partiet Alternativ för Sverige reklamutrymme. Någon motivering till beslutet har inte lämnats.

I ett pressmeddelande skriver AfS att de har varit i kontakt med TV4 för att sända en 15 sekunder lång reklamfilm under vecka 21, fram till och med valdagen den 26 maj. Reklamfilmen uppskattades kunna nå över två och en halv miljon tittare. Men efter att först ha ställt sig positiva, tvärvände TV4 plötsligt och avslutade kontakten med tystnad.

På TV4:s hemsida går det att läsa om riktlinjer kring åsiktsannonsering och politisk reklam som utgår från såväl yttrandefrihetsgrundlagen som radio- och tv-lagens demokratiparagraf.

“Särskilda bestämmelser kring valet 2019: 7. I samband med valet till Europaparlamentet 2019 gäller för åsiktsannonsering och period om 3 veckor innan valet att: b. Alla politiska partier erbjuds samma annonseringsvillkor.”

Den reklamfilmen som AfS önskade visa i TV4 kan ses nedan. Den består endast av en röst som bokstaverar ordet “Swexit” samtidigt som bokstäverna dyker upp en efter en i blått mot en gul bakgrund.

AfS har tillsammans med kommentarer publicerat mejlkorrespondensen mellan partiledaren Gustav Kasselstrand och TV4:s säljare:

25 april
TV4: “Jag ska dra upplägget med säljcheferna för ett sista OK, men vad jag förstått så ska det inte vara några konstigheter. Avtal kommer i eftermiddag.“

Avtalet kom inte som utlovat.

TV4: “Ber om ursäkt att jag inte hann få iväg avtalet i eftermiddag men det skickas imorgon! Avtalet kommer innehålla alla särskilda villkor som gäller för partiannonsering, så läs igen och signera om allt känns ok. Exempel på villkor är tex att man inte får synas i direkt anslutning till nyheterna, filmen ska skickas för granskning senast 10 dagar före kampanjstart osv. Avtalet skickas elektroniskt via scrive och när det är signerat bokar vi in er under v 21”

Kasselstrand godkänner detta och frågar om det bara är AfS som omfattas av de särskilda villkoren.

TV4: “Nej vi gör ingen skillnad på partier, våra särskilda villkor gäller för samtliga 🙂 “

26 april
TV4: “Jag fick detta från juridik nu:‘hade varit bra att se en storybord innan vi ingår avtal. Går det att få fram någon information om vad de vill ha för budskap/manus i sin annons?’

Jag har förklarat att ni kommer börja producera filmen nu . Men har ni någon tanke om innehåll och budskap? :)”

Kasselstrand: “Hälsa gärna att vårt budskap kommer att vara okontroversiellt. Vi kommer att nämna Swexit, alltså ett svenskt EU-utträde. Inte mycket mer än så. Sen en avslutande uppmaning om att rösta på Alternativ för Sverige den 26 maj.”

TV4, på eftermiddagen: “Fick precis mejl om att juridik tyvärr inte fått tag i de personer som vi behöver informera ännu, där av inget svar än. Men dom ska höras nu under em 🙂 Men jag är redo med avtal så fort jag får ett ok”

TV4, senare på eftermiddagen: “Det är bara en sista person som ska informeras som vi inte får tag på, så jag fick precis ett samtal från försäljningschefen om att besked kommer på måndag men att jag skulle förbereda eran bokning och avtalet då han inte tror de kommer vara några problem att köra eran kampanj”

30 april, Valborg
TV4: “Tack för ditt tålamod. Jag har fått besked och vi har tyvärr inte möjlighet att ta lösa er förfrågan den här gången.“

Upprepade gånger försökte AfS nå TV4 för att få klarhet i vem som fattat beslutet.

TV4: “Den här gången har vi inte möjlighet att tillgodose ert önskemål. När det gäller policy förbehåller sig TV4 alltid rätten att säga nej till annonsering.”

Kasselstrand: “Vem har fattat beslutet? Varför nekar TV4 just Alternativ för Sverige att annonsera? Ni måste väl kunna motivera beslutet.”

“Den största påverkansoperationen”
Sedan dess har partiet inte mottagit något svar från TV4. Kasselstrand kommenterar händelsen som “den största påverkansoperationen i det här valet”.

– TV4 utgör ett hot mot yttrandefriheten och demokratin. Den största påverkansoperationen i det här valet kommer från TV4. De är den enda kanal i Sverige som får sända politisk reklam, och nu förbjuder de reklam från det enda parti som driver frågan om EU-utträde. Det finns en stor grupp EU-motståndare i Sverige – en grupp som TV4 inte vill att vi som parti ska nå ut till. Det är klart att detta påverkar valresultatet på ett avgörande sätt.

“Huvudnyhet om detta hänt i Ungern”
I sociala medier har många reagerat över det man upplever som censur. Sverigedemokraternas tidigare riksdagsledamot, Erik Almqvist, skriver att det hade varit en huvudnyhet om oppositionen i Ungern, Polen eller Ryssland hade förbjudits att annonsera i tv under valrörelsen.

En annan person som kommenterar händelsen på engelska kallar det för hyckleri när regeringen talar om att försvara yttrandefrihet och demokrati men ingen reagerar när TV4 vägrar att visa politisk reklam från ett EU-kritiskt parti.

https://twitter.com/Snapphanare/status/1129332819287859200

Samhällsnytt söker TV4 för en kommentar.

Förbjöds annonsera på spårvagnar
Även Västtrafik förbjuder Alternativ för Sverige från att annonsera på Göteborgs spårvagnar. Men enligt Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad hos Västtrafik står arbetsmiljöfrågan över yttrandefriheten.

– För mig är det här en arbetsmiljöfråga. Om inte förarna känner sig trygga i sin arbetsmiljö är det mycket sannolikt att det inte är tryggt för kunderna heller och det kan inte vi inte acceptera, säger Björner Brauer.

LÄS MER: Västmanlands lokaltrafik tar bort AfS-reklam efter påtryckningar