Underjordisk tunnel i Los Angeles. Foto: The Boring Company.

Underjordiskt tunnelsystem ska lösa Los Angeles trafikproblem

Delningar

För att lösa trafikproblemen i Los Angeles har entreprenören Elon Musk lanserat ett tunnelprojekt i staden. Tunneln ska möjliggöra biltransporter i hög hastighet under marken.

Under veckan har Los Angeles fått en ny tunnel. Det är en motorväg under marken men tills vidare endast för Teslabilar. Hittills har också endast en teststräcka på 1,8 kilometer färdigställts.

Bakom tunnelprojektet står Teslagrundaren Elon Musk som vill hitta en lösning på trafikköerna i staden. Genom två utdragbara stödhjul som monteras vid fordonets befintliga framhjul säkras bilen och vägleds genom tunneln. Framöver ska tunneln kunna leda bilar i hastigheter uppemot 250 kilometer i timmen. Den kreativa grundaren ser det som att människor ska kunna teleporteras i staden.

Den närmsta framtiden kommer tunneln vara till endast för Teslabilar. På längre sikt planerar företaget att utveckla systemet för fler elektriska bilar och även fordon som transporterar fotgängare genom staden.

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.

85 KOMMENTARER

  1. Sök på ”FN Agenda 21” så hittar ni orsaken till varför globalistoligarkerna insisterar på att bunta ihop oss i storstäder.

    • Bättre att tänka preventivt , 1974 var vi globalt 3,8 miljarder , år 2017 var vi 7,6 miljarder.
      Jordens befolkning ökar nu med 80 miljoner / år det betyder enkelt uttryckt , 8 gånger 10 , Sverige / år , på två år blir det enkelt uttryckt 16 Sverige , osv…….

          • Befolkningstillväxten beräknas stanna vid 11 miljarder sedan kommer det vara ganska stabilt ett tag för att därefter minska.

          • Ja, de säger det. Men precis som med väderflickorna så handlar det om datormodeller. Sådana har nästan aldrig rätt, speciellt inte när det gäller att se långt in i framtiden. Det är ofantligt lätt att skriva ett program som kan duplicera ett känt resultat. Det betyder inte att programmet är lämpligt att användas för någonting annat än just det, och då speciellt inte för att förutspå framtiden.

            Ohyran tar över våra länder, och även om de inte förökar sig lika extremt här som i hemländerna (många undantag finns) så förökar de sig i betydligt högre grad än vad vi gör. Visst, detta kommer leda till att våra länder kollapsar, men om något så skulle det öka risken för att även våra befolkningar börja föröka sig i högre grad.

          • ja men .. nu ska det komma tydligen så många.. enlig en undersökning.. o tja.. ?? jag orkar inte me sådana undersökningar

      • Men varför måste Sverige fyllas med islamistiska män, i krigsför ålder, från den tredje världen? För att sossarnas oligark-kontrollerade ”värdegrund” säger det?

        • Röstboskap, deras trogna väljare är nu gamla och en del är redan döda , sossarna vill sitta kvar vid maktens ”köttgrytor”.
          Bidragen talar !

        • Svenska Försvarsmakten brukade räkna ”krigför ålder” som åldern från och med 19 och 70 år förr. Dvs. Svenska män var krigföra under större delen av sina liv, om man enbart utgår från åldern.

          Men för att kunna kriga måste man först öva på det. Ska man kriga i Sverige måste svenska stridsförhållanden övas upp och då har man dessutom svenska militärer som strider på hemmaplan att tampas med. Svenska militärer som aldrig kommer att ge upp i sitt försvar av Sverige.

          Vid en närmare granskning av propagandan om ”krigföra män” blir det hela uppenbart att det inte behöver tas på allvar.

          • Man upphörde att vara ”krigsför” (krigsplacerad) vid 47 när jag gjorde lumpen i mitten på 80-talet.

          • Det är ingen propaganda att prata om ”krigföra män” och detta är någonting som behöver tas på största allvar.

            Huruvida någon kommer eller inte kommer börja föra krig i Sverige är egentligen ointressant. De behöver inte ta till några vapen för att vinna ”kriget” tvärtom det är rekommenderat att de INTE tar till vapen föräns de är cirka 5 till 10 mot 1.
            För att förstå vad som är faran måste man förstå hur begrepp som hybrid-krig, låg-intensiva inbördeskrig, etnisk undanträngning, kulturell undanträngning, biologisk DNA och genetisk undanträngning, påbörjan av etnisk flykt från nationen, seperation och sönderfall av nationen som börjar med sönderfallet av de större städerna och slutar med landskapen och hela landet.
            Har du ingen förståelse för detta – vilket Ni uppenbarligen verkar sakna – kommer din analys alltid komma ut felaktig.

            Man behöver ej heller öva på krig, det blir bättre ifall man övar ja men det är inte nödvändigt.

            Vilken Svensk militär ? Här finns ingen, kanske ett par hundra man.

            Nej som jag brukar säga till andra patetiska civic nationalistiska stolpskott, ta du din civic nationalism och SD-fanboyism och stoppa upp det någonstans solen inte skiner.

  2. läste om det för några dagar sedan i polsk media..
    men såg inget om det i sv. media..

    så mao… samnytt publicerar nyheter som inte vissas av konventionella tidningar typ ab. expressen???

    är det ngn här som såg denna nyhet i ngn vanlig dagstidning???
    eller på svt.. – inte jag.. svara om ni har sett detta ngn annaan stans än samnytt…

  3. Och i Sverige kämpar MP med näbbar o klor för höghastighetståg för 4-500 miljarder, vilket är ekonomiskt helt oförsvarbart pga. det finns inte tillräckligt med folk för att det skall löna sig i Sverige.
    Men dom kanske vet något om framtiden som inte jag vet?
    Massinvandring kanske?
    För då vi börjar komma upp i japansk befolkningsmängd då börjar det löna sig.

    • Inom Eu har man väl beräknat att det gott skulle kunna finnas 400 miljoner i Sverige, problemet kan kanske bli vem som ska stå för alla kostnader eftersom det, i stort sett, troligen bara blir samma antal skattebetalare som vi har nu. Men sådana petitesser bryr inte MP sig om.

    • Sverige var en gång världsledande i ingenjörsvetenskap. Idag är man världsledande i tokig politik, byråkrati, massinvandring, massövervakning, dela ut pekpinnar till alla andra och att prata strunt. Inget sätter mat på bordet, men Sverige är ju rikt påstår dom.

    • ”japansk befolkningsmängd”, jamen – Sverige är ju på god väg med massinvandringen. EU-kommissionen säger ju att Sverige kan ta emot 431 miljoner migranter. Det är fyra gånger japans befolkning. Dom kanske bara planerar i tid.

    • Mpk borde se till att de vanliga tågen fungerar i Sverige först. Om all tågtrafik i Sverige stannar pga snö eller löv, då kanske det inte är en så smart idé att bygga höghastighetståg? Mpk – för i Sverige är det idioter som styr!

    • Av de som arbetar i USA så är det runt 90% som kör till jobbet.

      Vi talar om ett folk som mäter saker med sina tummar, som anser att en ”kopp” är ett bra mått för både volym och vikt, som anser att alla ska kunna ha en k-pist hemma (för när landet bildades förra veckan så såg saker lite annorlunda ut) och du vill få dem att börja åka tunnelbana istället för bil? Amerikaner tycker inte om förändringar!

      Inte ens de i USA som heter Carlos åker kommunalt!

      • Nej de anser att invanda begrepp är praktiska. Det är bara otur att decimala systemet inte råkar vara det invanda där. Mäter du själv inte tid med ett 24-timmars och 365-dagarssystem kanske? Vilket ju, ”egentligen”, är opraktiskt.

        • ”Otur”? Precis som det är ”otur” att britterna och ett par av deras kolonier kör på vänster sida?

          Nej, det är beslut. Det handlar om politisk vilja (eller ovilja snarare), beroende på motståndet hos folket.

          Jag förstår inte din poäng med 24-timmar och 365 dagar. Vikt, temperatur och volym är system som saknar direkt styre, där man först tog vad som fanns nära att jämföra med, men sedan bestämde sig för att standardisera för enkelhetens skull (undantag för amerikaner). Tidräkningen är i stort sett fullständigt baserat på hur jorden rör sig runt solen. Det finns ingen anledning att standardisera det, då jag inte kan komma på någonting som tid borde kopplas till. Har du något bra exempel på vad tid borde kopplas till, och varför dagens system är opraktiskt (även om jag antar att du bara menar skottår)?

    • Vadå galenpanna han har rätt det är på det hållet det går frågan är väl snarast när vi konsumenter ska raderas ut kolla Evas länk ovan!

    • 1978 citat mig själv allt som går att effektivisera kommer göras
      Först stormarknader utanför stan sedan tunnelsystem
      Hoppsan hade jag rätt?
      Soros borde ringa mig
      PS
      Har inte sett dig på länge och oerhört kul att ha dig här!
      Skrev om allt det där i tråden efter Egors krönika om islamister så ska inte göra det igen!
      Fick du hjärtattack när Soros fick sitt pris?
      Var nästan orolig 😉

    • Det är redan verklighet i Kina. Kameror och elektroniska läs-stationer följer trafiken och sänder information till ett GPS system som fungerar på en vanlig mobiltelefon och pratar förarna runt trafikstockningar. Systemet finns idag och är gratis att använda.

  4. Intressant. Kina ligger som så ofta steget före. Man bygger vakuumtunnlar för tåg som skall gå med en hastighet av 4,000 Km/t. En 747 Jumbo flyger med 800 Km/t och Kina har experimenterar med tåg i 600 km/t. Bilarna kan lastas på tågen, men den infrastruktur man redan byggt upp fungerar så att den inte bygger på bilar. Den stora skillnaden mellan Kina och USA. Istället tar man med en app i mobilen en elektrisk delningsbil på parkeringen, kör till järnvägsstationen, lämnar bilen, tar tåget till destinationen, tar en ny delningsbil och kör till målet och lämnar bilen så nästa användare kan ta den. Kina arbetar även med råg som drar in hjulen som ett flygplan och flyter på en luftkudde som alstras av farten. Det är okänt om Musk har inspirerats av Kina, men principen har tillämpats sedan 1930-talet då man fyller ett slutet rum med helium eller vätgas för att minska luftmotståndet. Till exempel i elektriska generatorer.

    https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4839534/China-s-supersonic-flying-train-travel-2-500mph.html https://kinarummet.wordpress.com/2018/12/07/godisautomaten-som-levererar-elbilar/

      • Dom fungerar och Kina har faktiskt byggt fungerande system. Kan vi lägga en gasledning under havet med en diameter på en meter, varför skulle vi inte kunna bygga en sådan tunnel på land som är fyra meter i diameter.

    • Kina är även i sluttamparna på sina första två Thorium MSR, vilket är fantastiskt spännande. Det är en hållbar och säker energiproduktion.

      • MSR står för Molten Salt Reactor för den som till äventyrs inte visste och mer info finns här https://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_reactor och https://www.environmentalleader.com/2016/08/chinas-research-into-thorium-will-have-implications-for-nuclear-energy-in-the-united-states/ . Thorium är ett grundämne som Uran. Utvecklingen i Kina är skrämmande snabb, och man kör hela tiden om resten av världen i område efter område. Det är det Trump’s handelskrig är om. Man vill stoppa Kinas utveckling mot ett ledande land som andra väljer att följa och ett kunskapssamhälle. Det är samma strategi USA använt länge i Afrika till exempel, att förhindra utvecklingen av länder för att säkra USA’s dominans och kontroll. Kinas teknologi är inte alltid, långtifrån, banbrytande. Man leder i elbilar, men elbilen fanns före bensinbilen. Det är hur man genomför teknologiska förbättringar i samhället som är så intressant. Inget tvång med skatter eller lagar, böter och avgifter, utan att göra det attraktivt, enklare och billigare. Då ändrar sig folk och byter.

  5. Låt er inte imponera av det amerikanska vansinnet (variant på det anglo-autistiska dårskapet), här övertygande personifierat av Elon Musk. Bäst på längre sikt är alltid europeisk kvalitet, inte amerikansk ’effekthascherei/grandstanding’ – för det är det, samt uttryck på ett mentalt ganska stört samhälle (man kunde kalla problemet för OCD = obsessive-compulsive disorder).

    Det värsta är dock att vår ’elite’ verkar vara bestämd alltid att följa ovillkorligt de amerikanska snapsidéerna, dvs de finner det passande att allt de tvångagtigt avsöndrar (’brainfarts’) ska införas även här. Ett bra exempel på denna teori är det europeiska mobiltelefonisystemet GSMs öde under årens lopp, beskrivet på pro-mobile-internet.net

    • Finnarna drar igång värdens största kärnreaktor, skall trimmas in under 2019 för att 2020 ge full effekt. CO2 fri elproduktion!
      Ps, Sveriges nuvarande elproduktion är i det närmaste koldioxid neutral. Vattenkraft, kärnkraft och lite vind + biobränsle + sol. VEM UPPLYSER OM DET?
      Om alla bilar i Sverige skall gå på el behövs minst ett kärnkraftverk till! Hur skall mp lösa energifrågan när man skall stänga all kärnkraft OCH menar att alla bilar skall gå på el!?

  6. Hur lät det för 100 år sen? :
    ”Bilen ska lösa människans transportproblem”

    Nä, jag tror jag sympatiserar med UNA-bombaren.

  7. Har för mig att Schwartsennegger hade en Hummer(bilmärke) som
    var vätgasdriven för 15 år sedan.
    Han öppnade även vätgasmackar när han var guvenör i Kalefornien.
    Arnold var framåt och tidig för att vara en styrande.

  8. Det finns värmekameror att hyra om man vill komma tillrätta med värmeläckor.
    Som tex. fönster som står öppna hela nätterna.
    Det blir mindre med koldioxid i atmosfären när man inte eldar för kråkorna.

    • Många som super till ikväll. Eller är det Expo som trollar och försöker göra sina meningsmotståndare i fria media till åtlöje?

  9. Bara en hake, förr eller senare kanske ”inom 50 år” så kommer den inväntade katastrofen när en Jordbävning ödelägger L.A.

      • Det som normalt kallas ”LA” av folk är egentligen 13 städer som numera är sammanbyggda.

        Sedan 1990 finns ett omfattande system (större än Stockholms) av tunnelbana i Los Angeles, detta är under expansion.

        Har du varit i Los Angeles? Trafiksituationen är hemsk under rusningstid, trots 8-filiga motorvägar.

        Ingen stads har påverkats mer av bilen än Los Angeles.

  10. Ett problem är att bilarna skall upp eller av på det vanliga vägsystemet efter ett tag. För LA är det en fortsättning att bygga ut spårbunden kollektivtrafik som gäller + fler bussar. Problemet är att staden är utspridd och det gäller både arbetsplatser och bostäder, sedan har folket en väldigt hög levnadsstandard med egna hus och bil till alla vuxna.

  11. Merkel och Juncker lär just i detta nu skissa på en liknande tunnel.

    Afrika – Europa non stopp i 300 km/h.

  12. Tunnelsystemet kommer enbart kunna användas av Tesla-bilar, då bilarna måste ha extra sidohjul som passar till tunnelns bredd.

LÄMNA ETT SVAR