I huvudstaden tar det en halvtimme att få svar hos polisen om man vill göra en brottsanmälan per telefon. I somras var situationen ännu värre med en dryg timmes väntan i telefonkö. Orsakerna sägs vara personalbrist och nya arbetsmetoder i polisens kontaktcenter.

Lång väntetid i telefon får numera den räkna med som vill anmäla ett brott i Stockholmsregionen till polisen via 114 14. Det rapporterar Mitt i.

Under sommaren var kötiden drygt en timme för att komma fram till polisen. Salar Mennt är gruppchef på polisens kontaktcenter i Stockholm och förklarar att verksamheten tappade mycket personal under sommaren samtidigt som många tog ut semester.

Utöver personalbrist handlar det enligt Mennt också om att avdelningen nu även hanterar utredningsuppgifter. Målsägandeförhör tas numera ofta upp direkt i telefonen. Ytterligare en anledning är arbetet med att administrera och komplettera anmälningar som inkommit genom webben.

– Det medför att vi har längre svarstider, säger Mennt.

Kritik
Personer med erfarenhet av långa väntetider i polisens växel för att anmäla brott har uttryckt kritik i sociala medier. Vittnesmål förekommer om att man gett upp när ingen svarat efter en timme.

https://twitter.com/dbirgerstam/status/1042798582330519554