UPPGIFTER: Media kände hela tiden till att tältlägret i Solna var en bluff

Delningar

Nya uppgifter bekräftar att tältlägret i Solna norr om Stockholm för en vecka sedan var en välregisserad bluff och politisk aktion, initierad av den vänsteraktivistiska gruppen Ort till ort, och där msm-media fullt medvetet medverkade till att föra allmänheten bakom ljuset. Detta genom att undanhålla vad det var fråga om och i stället falskt rapportera om desperata migranter som vräkts och nu stod på gatan utan tak över huvudet.

Migranternas tält fick omfattande medial bevakning. Nyanlända som bott på tvååriga sociala etableringskontrakt som löpt ut hävdade att de nu var bostadslösa och hänvisade till att sova utomhus.

LÄS MER: Tältande migranter anklagas för att vara bluff och påverkansoperation

Msm-medias rapportering bestod i princip uteslutande av att förmedla migranternas klagan och krav på att få tidsobegränsade förturer till hyreslägenheter. Någon granskande journalistik förekom inte.

När de nya medierna och grävande personer i sociala medier bestämde sig för att undersöka saken visade det sig snabbt att tältlägret var en bluff och aktivistisk aktion. Lägret var endast befolkat på dagtid då msm-media var där för att rapportera och intervjua. På kvällar och nätter var det tomt.

LÄS MER: Blufftälten i Solna övergavs av migranterna – kommunen och polisen fick städa upp

Det kom också indikationer om att msm-media på plats förstått att det var fråga om en manifestation och inget annat, information som man valde att förtiga. Vidare framkom att bakom aktionen dolde sig en vänstergrupp som kallar sig Ort till ort.

Nu visar det sig att msm-media haft en betydligt mer aktiv roll i bedrägeriet och även samagerat med aktivistgruppen. Grävaren och bloggaren Rebecca Uvell har publicerat kopior på utskick som gruppen mejlat till medieredaktionerna om aktionen, eller den ”sociala strejken” som Ort till ort kallar det.

Först efter att aktionen avslöjats gjorde en handfull medier, Mitti Solna och SR Studio Ett, en ansats att rapportera om saken på ett korrekt sätt. Det som förmedlades blev ändå en bit från verkligheten då Ort till orts representant, Scott Springfeldt valde att tala osanning när han intervjuades i dessa reportage.

Enligt honom hade Ort till ort endast funnits med perifert och engagerat sig, trots att man i verkligheten varit initiativtagare och motor. Springfeldt ljög även om att det skulle funnits sovande personer i tälten som polisen tvingats väcka när man skulle tömma platsen på tält och annat. Polisen har själv rapporterat att platsen då var tom på folk.

Bland de medier som agerat koordinerat med Ort till ort och rapporterat medvetet felaktigt om tältlägret finns inte bara de stora privata mediejättarna Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet utan också båda Public Service-aktörerna SVT och SR.

 

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.