Utnämningen av Jeanette Gustavsdotter visar hur regeringen styr svenska medier
Bild: (J.G.) Per A.J Andersson.

DEBATT När Magdalena Andersson utsåg sin nya regering var det ett namn som väckte förvåning. Jeanette Gustavsdotter som kulturminister. Hon har tidigare påstått sig vara opolitisk tjänsteman, men erkänner nu plötsligt att hon spelat dubbelt och varit ”socialdemokrat hela livet”. Nu vet vi att hon tillhörde den innersta kretsen av partiet, när hon som VD för Tidningsutgivarna krävde att regeringen skulle hota Google och Facebook med censurlagstiftning om inte medborgarjournalistiska Granskning Sverige släcktes ned inför valet 2018.

I mars 2018 uppstod det kanske mest absurda drevet någonsin i Sverige. Bonniertidningarna DN och Expressen, med före detta chefredaktören Thomas Mattsson i spetsen, drev under en månad, tillsammans med Tidningsutgivarnas Janette Gustavsdotter, på för att kraftigt beskära yttrande- och pressfriheten på nätet. Understödda av regeringen, verkade det som att Expressen och DN, kunde få de globala jättarna Google och Facebook att stänga ner konkurrerande Youtube kanalen Granskning Sverige.

Granskning Sverige var ett litet hobbyprojekt av frivilliga ringare, som ringde upp makthavare och journalister. Etablissemangsföreträdarna blev tagna på sängen av att få frågor de inte kunde kontrollera, bli wallraffade och inspelade till kommentatorsfältens stora förtjusning.

Med endast 10 000 prenumeranter på Youtube kunde ändå Granskning Sverige verkat vara som ett begränsat fenomen. Ändå blev den samlade reaktionen så enorm. Googlechefen i Sverige Anna Wikland skandaliserades av Expressen och DN. Regeringen hotade Google och Facebook med lagstiftning. MSB och till och med NATO:s kommunikationstjänst StratCom uttalade sig.

Drev två linjer

Jeanette Gustavsdotter på Tidningsutgivarna, var den drivande kraften genom att uttala sig i olika medier, skriva öppna kravbrev till Morgan Johansson (S) och delta på möten med regeringen. Hon drev två linjer. Granskning Sverige skulle dels ha brutit mot upphovsrätten genom att visa loggor och skärmdumpar på det som de intervjuade makthavarna sagt, något som helt uppenbart var tillåtet av Google/Youtubes eget regelverk om ”fair use”, men mer tveksamt inom den mer otydliga svenska lagstiftningen, där Granskning Sverige följt praxis. Den andra linjen var kort och gott att Granskning Sverige sysslat med trakasserier, som var förbjudet enligt Google.

Den månadslånga kampanjen lyckades. Granskning Sveriges kanaler censurerades. När väl isen var bruten kunde regeringen lättare trycka på för att censurera även andra oberoende media, som till exempel Samnytt och SwebbTV.

Men det var någonting som skavde. Hur kunde Tidningsutgivarna, Expressen och DN samordna ett drev med så långtgående politiska åtgärder som att kalla Googles och Facebooks chefer till lilla landet Sverige, för att stänga ner det ännu mindre fenomenet Granskning Sverige?

Det var också mycket förvånande att en mediabransch som så tydligt profilerat sig som press- och yttrandefrihetskämpar, drev på för att införa censurering av ”konkurrerande” media. Att som media börja röra i frågan om upphovsrätt och trakasseri, när varenda granskad företagare eller politiker skulle vilja hävda upphovsrätt och trakasseri för att tysta medier verkade inte heller helt genomtänkt.

Partiets inre kärna

Nu vet vi alltså svaret när Socialdemokraterna öppet erkänner att Jeanette Gustavsdotter tillhört partiets inre kärna. Hon var alltså spindeln i nätet när regeringen ville tysta oberoende media, som ställde ”fel frågor”. Socialdemokraterna använde Jeanette Gustavsdotter på Tidningsutgivarna för att få det att se ut som om medierna ville införa censurlagstiftning.

Socialdemokraterna visar gång på gång att slugheten sträcker sig betydligt längre än den demokratiska kompassen. Vi vet från regerings- och Aftonbladet-journalisten Eva Franchells memoarer att socialdemokratiska regeringar har ett helt mediamaskineri till sitt förfogande och när det gäller så håller till och med statsministern själv i trådarna. Enligt Eva Franchell vet alla inom partiet om detta men ingen vill prata om den ”smutsiga delen” av Socialdemokraternas valstrategi.

Vi vet alltså inte idag vilka som, likt Jeanette Gustavsdotter på Tidningsutgivarna, sitter med en dold socialdemokratisk agenda. Dock kan vi kanske genom att se mönstret förstå att alla journalister som håller på med att hänga ut lokalpolitiker för SD i valrörelsen också tillhör Socialdemokraternas valmaskineri. För man kan tycka det är märkligt att David Baas, Fredrik Skavlan, Anders Holmberg, Thomas Mattsson, AFA, Expo och Publicistklubbens ordförande Robert Aschbergs syn på ”allmänintresset” så tydligt sammanstrålar med den anti-SD strategi som spunnits fram bakom låsta dörrar på Sveavägen 68.

Frågorna måste ställas av oberoende journalister och opposition. För det är knappast bra för svensk demokrati att en så dominerande medieaktör som Bonnier så tydligt ställer upp på regeringspartiets valstrategi. Kanske är det på sin plats att ställa frågorna innan allt stöd för oberoende media försvinner. Jeanette Gustavsdotter, som aldrig dolt sitt öppna hat mot det fria ordet, har redan börjat sitt ministerarbete med att tillsätta en utredning som skall räkna ut hur man skall se till så att medier som granskar Socialdemokraterna skall slås i sönder genom ekonomiska straff utan rättslig grund.

Johan Andersson

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.