I coronakrisens spår har Volvo valt att permittera 20 000 anställda, vilket innebär att de går ner i arbetstid men får behålla större delen av lönen. Merparten av den kostnaden tar staten, det vill säga skattebetalarna. Ändå väljer Volvo att dela ut 12 miljarder kronor till aktieägarna.
Permitteringen innebär att de anställda får behålla 92,5 procent av lönen men kan stanna hemma. Staten står för 75 procent av kostnaden.
– Vi är oerhört tacksamma att systemet nu finns på plats, alternativet hade varit varsel, sa Volvos presschef Claes Eliasson till vänstertidningen ETC.
Men nu beslutade volvokoncernens styrelse att 11,7 miljarder, 5,5 kronor per aktie, ska delas ut till bolagets ägare. Det ger kinesiska Geely, som äger 7,9 procent av kapitalet, drygt en miljard utdelning.
Företaget hade planerat en extra utdelning som skulle motsvarat totalt 16 miljarder, men ändrade sig på grund av corona och behåller istället endast den ordinarie utdelningen.
Efter finanskrisen 2009 gjorde Volvo annorlunda och frös utdelningen på grund av det då ansträngda läget. Något sådant planeras dock inte nu.
– Nej, det finns inget sådant förslag, men det är bolagsstämman som beslutar i den frågan, sa Claes Eliasson.
På frågan om det är rimligt att dela ut tolv miljarder när staten betalar de anställdas löner svarade Eliasson att det är fjolårets resultat som delas ut.