Personalen vid ett äldreboende i Lund agerade inte omgående på ett larmanrop från en åldring. Det skulle dröja flera timmar och när vårdtagaren väl påträffades var det för sent.

Det framgår av en anmälan enligt lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) upprättad den 27 november att vårdtagaren mådde illa och därför larmade efter hjälp, rapporterar Sydsvenskan.

LÄS ÄVEN: Hemtjänsten ignorerade trygghetslarm – person avled

Flera timmar senare när personalen väl besökte vårdtagaren ska personen ha vädjat att få hjälp av en sjuksköterska. Personalen ringde till sjuksköterska som bad att få vårdtagarens värden men det skulle dröja ytterligare 40 minuter innan detta gjordes.

I samband med sjuksköterskans undersökning av vårdtagaren ska en ambulans ha larmats med högsta prioritet. Men patienten avled innan ambulanspersonalen hann fram till äldreboendet.

Ny skriftlig rutin för larm

Efter händelsen har äldreboendet meddelat att man ska vidta en rad åtgärder, däribland införs en skriftlig rutin för hantering av vårdtagarnas larm.

LÄS ÄVEN: Hemtjänst fick två larm men nonchalerade och ”körde fel” – åldring dog