I samband med att Arla redovisade sin försäljning för året som gått tittade man också på utsikterna framåt där man flaggar för höjda priser.

Arlas årsredovisning blir inte färdig förrän om ett par veckor, men koncernchef Peder Tuborgh konstaterar att året som gått har inneburit stigande priser, ökande efterfrågan och högre inflationstryck – i synnerhet under andra halvåret 2021.

– Det har varit stor volatilitet och flaskhalsproblem. Det kommer från covid 19-pandemin, men efterfrågan på mjölkprodukter globalt har ökat, säger han enligt TT.

Samtidigt finns en inflationspress vilket började med energipriserna, något som sedan spridit sig.

LÄS ÄVEN: Dyrare mat till följd av stigande el- och bränslepriser

I veckan kom Riksbanken med sitt räntebesked då riksbankschefen Stefan Ingves meddelade att han inte avser börja höja styrräntan förrän 2024.

– Jag vill inte kommentera Riksbankens beslut. Men just i vår bransch startade inflationen med energipriserna. Vi ser också nu en stor obalans i efterfrågan och utbud av mejeriprodukter, säger Peder Tuborgh.

Svårt öka produktionen

Under perioden januari 2021 till januari 2022 steg Arlas priser tio procent, något han spår kommer fortsätta. Samtidigt noterar han att matpriserna stiger även globalt.

Obalansen i utbud och efterfrågan påverkar många produkter och för stora industriprodukter som Arla säljer är kunder villiga att betala ett högre pris, vilket i sin tur slår igenom hos konsumenterna.

Att bara öka mjölkproduktionen hos bönderna är inte så enkelt påpekar Tuborgh och hänvisar till dels höga omkostnader, dels lagstiftning om hållbarhet och klimat som försvårar.