Fenomenet har ingen egen brottsrubricering utan behandlas istället oftast som olaga hot, ofredande och misshandel. Att det skett en markant ökning av våldet i trafiken råder det dock ingen tvekan om.
– Vår uppfattning är att det ökar. Folk är mer lättkränkta och visar mindre hänsyn till medtrafikanter i dag, kanske till medmänniskor i allmänhet. Det finns en stolthetskultur som gör att det är svårt att bli tillsagd av andra människor, att kunna ta kritik, säger Fredrik Bratt, polis och presstalesperson på Polisen Region Syd, till Svenska dagbladet.
Enligt Bratt är det mest yngre och medelålders män som försätter sig i dessa situationer. Han menar också att trafiken idag präglas av ett större egoistiskt körsätt och större hänsynslöshet – man ska komma först oavsett, vilket kan innebära att man utsätter medtrafikanter för livsfara.
– Man bör tänka sig för några varv innan man tutar, pekar finger eller hytter med näven mot någon annan, man vet faktiskt inte vem den andra trafikanten är. Om det är någon som har en låg tröskel till att använda våld, då uppstår lätt en situation som man inte vill vara i, säger Hans Nilsson på Stockholmspolisen till SvD.
– Låt dig inte dras med i hetsen som skapas, det är lätt att det blir en ond spiral och att konflikten trappas upp. Försök att backa ur situationen, man vet aldrig vad som kan hända, säger Fredrik Bratt.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.