Den brittiska regeringen ska enligt uppgifter vara redo att införa ett förbud mot reklam för skräpmat på internet och före kl 21 på tv. De nya reglerna spås innebära massiva ekonomiska förluster för tv-kanalerna.

Förbudet ska träda i kraft från och med 2023 och är en del av premiärminister Boris Johnsons löfte om att bekämpa Storbritanniens växande fetmaepidemi. Efter att han själv fick covid-19 ska han ha ändrat synen på sin personliga hälsa och sett sin övervikt som en bidragande orsak till att han blev sjuk. Överviktiga löper större risk att bli allvarligt sjuka eller dö av covid.

De nya regleringarna spås bli några av de tuffaste marknadsföringsreglerna i världen och kommer att få stor inverkan på de drygt 600 miljoner pund som olika märken årligen spenderar på matreklam.

Förbudet mot att på tv göra reklam för produkter som har ett för högt innehåll av fett, salt och socker kan innebära förlorade intäkter för tv-kanaler som ITC, Channel 4, Channel 5 och Sky på mer än 200 miljoner pund.

Nätförbudet skulle omfatta all slags betald digital marknadsföring i form av annonser på Facebook, sponsrade sökresultat på Google, sms-reklam och sponsrat innehåll på plattformar som Instagram och Twitter. Den årliga summan som uppskattas spenderas på matreklam online i Storbritannien varje år ligger på mer än 400 miljoner pund.

Undantag

Samtidigt kommer företagen dock fortsätta att tillåtas göra reklam, men inte för de specifika produkterna som anses bryta mot reglerna. Undantag görs också för små och medelstora företag med mindre än 250 anställda. Förbudet omfattar inte radio eller reklam utomhus.

Forskare har funnit att ett av tre barn som lämnar grundskolan antingen är överviktiga eller feta, liksom nästan två tredjedelar av vuxna i Storbritannien.