Bygget av nya Slussen i centrala Stockholm fortsätter att sluka nya miljardbelopp. I den ursprungliga budgeten skulle prislappen stanna på 6 miljarder totalt. Nu har kostnaderna rasat i väg till nästan 16 miljarder och ingen kan garantera att det inte blir ännu dyrare.

I omgångar har budgeten för det omdiskuterade bygget överskridits med det ena miljardbeloppet efter det andra. Mellan 2010 och 2015 skrevs kostnaderna upp till det dubbla och nu fem år senare fattas ytterligare flera miljarder.

Varför budgeten inte gått att hålla är oklart men enligt Peter Svärd som är projektchef för Slussenprojektet går det trots fördubblade anslag inte att slutföra det för de pengar som budgeterats.

Missa inte vårt PLUS-innehåll!

Bland annat är det nu bussterminalen inne i Katarinaberget som visat sig kosta betydligt mer än planerat. En orsak till det är att omfattande säkerhetsåtgärder måste vidtas på grund av gröna politiska beslut i stadshuset om att bussarna ska köras på högexplosiv biogas.

3,5 miljarder fattas

Översvämningsskyddet för vatten från Mälaren är en annan del av projektet som rasat iväg rejält med en fördubbling av prislappen från 1,3 till 2,6 miljarder kronor.

Med diverse besparingar på andra håll i projektet hoppas Svärd kunna få ner äskandet på mer pengar från skattebetalarna från de 3,5 miljarder som fattas till 1,5 miljarder, men enligt Svärd är osäkert att den prispressen kommer att lyckas. Han “hoppas” dock att man ska klara av det.

Förutom att bygget skenar iväg i pris kommer det nu också att bli kraftigt försenat. Något löfte om ytterligare miljarder till projektet har ännu inte kommit från politikerna i stadshuset. Skulle det bli nej “då blir det “jobbigt” förklarar Svärd.