➤ Delar av London klassas nu som ”no-go zoner” av leveransförare där syraattacker och knivvåld gjort dem för rädda för att jobba. Frekvensen av syraattacker runt om i staden – officiellt den stad i världen med flest syraattacker – har gjort att förare hellre tar en lönesänkning än att ge sig ut i farliga områden på natten.

– Vi brukade jobba till 2 på natten – nu slutar folk innan kl 22, berättade en mopedförare för The Sun.

– Efter åtta eller nio på kvällen åker vi inte till de farliga platserna

De platser som nämns av förarna som för farliga att jobba i inkluderar Hackney och Stoke Newington – områden som den lokala politikern Diane Abbott skryter om är ”etniskt blandade”, där bara 36 procent beskriver sig själva som etniska britter.

Ett annat område som beskrivs som att man bör undvika är Bethnal Green, en del av London som ligger i det korruptionstyngda, islamistkopplade Tower Hamlets-området.

Andra områden också nämnda av förarna var ”upprustade” områden som Elephant & Castle och Stratford, varav det senare är utsatt för grooming-gäng, alltså vuxna personer som tar kontakt med barn i sexuellt syfte. Detta trots att området, som OS-parken ligger i, fått 12,5 miljarder pund i investering på senare år (cirka 138 miljarder kronor), vilket gör det till det största upprustningsprogrammet i Europa.

USA:s president Donald Trump har tidigare påpekat några av de problem som Storbritannien och dess huvudstad nu står inför som ett resultat av massinvandringen, speciellt muslimska terrorattacker.

Londons borgmästare, Sadiq Khan — som hävdar att ”världen tittar på London som ett lysande exempel på mångfald” — har flera gånger krävt att Trump stoppas från att resa in i Storbritannien.

Men även ledamöter från borgmästarens eget parti larmar nu om kriminaliteten i huvudstaden, där före detta arbetsmarknadsminister Stephen Timms kräver ”ordentliga åtgärder” i områden om klassas som ”no go”-zoner på grund av syraattackerna.

– Jag har haft flera diskussioner med representanter för mopedförare, och de säger att det nu finns områden i London där deras förare vägrar åka på grund av faran för en attack, sa ledamoten i East Ham, som själv nästan dog i en attack från en kvinnlig islamist som försökte knivhugga honom år 2010.

– Jag tror alla betraktar detta som oacceptabelt, att det finns no go-zoner i delar av London och delar av Storbritannien. Jag tror det krävs ordentliga åtgärder för att hantera problemet.