Miljontals svenska bilägare riskerar hårdare regler när EU-kommissionen nu föreslår ett nytt regelverk för kontrollbesiktningar. Framför allt riktas kraven mot äldre fordon och dieseldrivna bilar.

EU-kommissionen presenterade i dag ett förslag som innebär att bilar äldre än tio år måste besiktigas oftare – från dagens 14 månader till varje tolfte månad.
 Dessutom föreslås skärpta mätningar av utsläpp, särskilt från äldre dieselbilar.

LÄS ÄVEN: EU: Nu ska vi lära oss att äta insekter

Målet är att minska miljöpåverkan och öka trafiksäkerheten, men flera experter varnar för att bilägarnas kostnader kan öka markant.

– Att gå från 14 till 12 månader innebär i sig en prisökning på omkring 15 procent, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, till tidningen Carup.

Tuffare för dieselbilar

Enligt EU-kommissionen står äldre dieselbilar för oproportionerligt höga utsläpp och är oftare inblandade i olyckor. Därför vill man införa strängare utsläppskrav, bland annat genom partikelmätningar.


– Problemen med fusk med partikelfilter och AdBlue måste hanteras, det har varit känt i flera år, säger Stjernvall till Carup.

Tord Fornander från besiktningsbranschen välkomnar skärpta krav och har framfört att det ligger i linje med vad som önskats. Däremot vet han inte hur det kommer att slå mot bilägarna.

Internationell databas mot fusk

EU vill också skapa en internationell databas där bilars mätarställningar registreras vid varje service och reparation. Syftet är att bekämpa fusk och kriminalitet inom fordonsbranschen.

Tidigare undantag för veteranbilar, äldre än 30 och 50 år, föreslås dock få vara kvar. I Sverige föreslår Transportstyrelsen nu dessutom att endast bilar tillverkade före 1960 ska undantas från krav på besiktning.

Prisökningar oroar

I Tyskland har bilistorganisationen ADAC kritiserat förslaget och varnar för kraftiga prisökningar. Även i Sverige befaras ökade kostnader, särskilt för äldre bilar på landsbygden.


– Sverige har en av EU:s äldsta fordonsparker, vilket gör att fler påverkas när reglerna skärps för bilar äldre än tio år, säger Stjernvall.

Hur mycket priserna faktiskt kommer att stiga är ännu osäkert.
 Tord Fornander säger att de precis har börjat analysera förslaget.

Kritiken växer

Kritiker menar att Transportstyrelsens förslag till ändringar av besiktningsbefrielsen för äldre fordon handlar om klagomål om störningar och otillåtet modifierade bilar.

Nätverk på gemensam väg, som beskriver sin målsättning som att påverka lagstiftningen och förenkla vardagen för bil- och motorcykelkonsumenter, fordonsrenoverare, byggare och motorsportentusiaster, och andra fordonsentusiaster betonar vikten av att säkerställa kompetens hos besiktningsorganen för att korrekt hantera teknik från förra seklet.

De föreslår att fordon tillverkade före 1975 fortsatt ska vara befriade från kontrollbesiktning, medan yngre historiska fordon bör genomgå en förenklad kontroll vart femte år samt vid ägarbyte.

Nätverket understryker vikten av fortsatt dialog med myndigheterna för att hitta en lösning som skyddar både trafiksäkerheten och fordonshobbyns framtid.

LÄS ÄVEN: Nya klimatpåbud från EU slår ned på spisar och kaminer