När den amerikanska klädkedjan Gap nyligen gjorde reklam för sin nya barnkollektion Back to School inför hösten hade företaget valt att ta med en flicka klädd i muslimsk slöja.
Annonsen som bland annat offentliggjordes på Twitter rörde upp känslorna och en bojkott av kedjan kom på tal.
Must-haves for back-to-school: so-soft Superdenim, a print bomber that matches your personality, and a best friend who's always got your back. Shop the looks: https://t.co/LSKpuV9odu. #GapToSchool pic.twitter.com/RVplEWcGWs
— GapKids (@GapKids) 31 juli 2018
En namninsamling startades i Frankrike där man menar att annonsen trivialiserar vad slöjbärande innebär och uppmanar Gap i Europa att ta avstånd från kampanjen.
På Twitter påtalar många även att kvinnor i Iran just nu riskerar fängelsestraff då de tar av slöjan.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.