➤ KRÖNIKA Förortsgalan 2019 utsåg den muslimske predikanten Moosa Assal till ”årets folkbildare”. I en intervju för tidningen Stockholm Direkt 29 mars berättar Assal att hans viktigaste budskap är att alla ska bli ”bra människor”.
Vad menar han med en bra människa? Det får man reda på när man tittar på Assals videoklipp på YouTube och postningar på sociala medier. Den bästa människan som någonsin levat på denna jord och en förebild för alla oss andra var islams profet Muhammed. Assal framhåller att Muhammed hade det bästa uppförandet man överhuvudtaget kan tänka sig.
Förutom att predika islam är Assal också fritidsledare på Blå Huset i Tensta. Där kommer han i kontakt med många ungdomar. I intervjun säger han: ”Ungdomar är framtiden. Om de blir bra blir samhället också bra”.
Hur ska man tolka det? Man skulle kunna tolka det som att ju fler ungdomar som blir ”bra”, alltså följer Muhammeds ideal, desto ”bättre” blir samhället, alltså desto mer i enlighet med islamiska ideal.
”Jag har alltid engagerat mig”, säger Assal. ”Nu har jag funnit min roll, i att vara rådgivare. Att inspirera människor”.
Han ger gärna råd. I en tweet den 4 april skriver Assal:
”Var hoppfull & ingjut hopp i andra. Profeten ﷺ älskade optimism & positiva ord. #dagensråd”
Ja, profeten Muhammed var väldigt optimistisk. Han tvekade aldrig om att han skulle komma till makten i Arabien och styra i enlighet med sina lagar, vilka han kallade Guds lagar.
Assal har studerat vid universitetet i Medina i Saudiarabien. Universitet tar emot studenter från hela världen i syfte att utbilda dem till missionärer. Där får man lära sig den salafistiska tolkningen av islam, vilket i korthet innebär att man som muslim ska hålla sig till Koranen och den så kallade ”sunnan”, det vill säga Muhammeds exempel. Det behövs inga nyheter. Assal skäms inte alls för sina salafistiska studier i den saudiska diktaturen – på Instagram kallar han sig ”Medinastudenten”.
Genom sitt val av Assal sänder Förortsgalan en signal till förortens ungdomar om att salafismen och kanske även den saudiska diktaturen är okej. En salafist och en Medinastudent kan till och med vara en förebild och ungdomsledare. Vad är det han vill att ungdomarna ska lära sig? Den 17 januari 2016 skriver Moosa Assal i en Facebookstatus: ”Finns flera ungdomar i förorten som memorerat hela Koranen, fett stolt över dem alla. Må Allah bevara dem.”
Salafismen – och islam i sin helhet – må förbjuda droger, vilket är bra, men när ungdomar väl har godtagit att vad som är bra och dåligt bestäms av Koranen och sunnan, så öppnas en farlig port. För det finns mycket annat i dessa källor som försvårar integrationen i det svenska samhället, till exempel att män och kvinnor måste hållas strikt åtskilda, att små flickor kan gifta sig, att äktenskapsbrytare ska stenas, att sharia är en orubblig lag som står över demokratin och så vidare.
Assal har förvisso tagit avstånd från Islamiska Staten (IS), men han har aldrig kritiserat den saudiska regimen. Tvärtom rekommenderar han på sin Facebooksida fatwor, islamiska utlåtanden om rätt och fel, som gör det till en allvarlig synd att kritisera makthavarna. Lojalitet mot diktaturen, är det en förebildlig hållning?
Och är skillnaden mellan Islamiska Staten (IS) och Islamiska Staten i Saudiarabien (ISS) egentligen så stor? Den saudiska islamiska staten halshugger människor på löpande band, undertrycker yttrandefriheten och diskriminerar icke-muslimer. I ett videoklipp tar Assal avstånd från ett gäng förortsvärstingar som kastat sten mot en ambulans i Tensta. Han ber personalen om ursäkt. ”Ambulanspersonal försöker rädda liv, nästa gång kanske det är din familj eller du som behöver hjälp. Så här kan man inte bete sig oavsett bakgrund eller var man bor”, säger han i klippet.
Han tycker inte att man ska kasta sten på ambulanser som kommer för att hjälpa. Men han berättar inte att enligt salafismen, och faktiskt enligt traditionell islam generellt, så är det riktigt att stena äktenskapsbrytare. Så det är okej att stena en människa, men inte en bil? Kvinnor har stenats i Saudiarabien. Det har han inte kritiserat. Profeten Muhammed, som enligt honom hade det bästa uppförandet och är ett ideal för alla tider, stenade enligt islamiska texter människor. Gjorde Muhammed fel?
I en Facebookstatus den 1 februari 2016 skriver Assal att som muslim ska inte ”vara sig själv” utan istället imitera profeten Muhammed. Till stöd för detta citerar han Koranversen ”I Guds sändebud har ni ett gott föredöme” (33:21).
Vad gäller att uttala arabiska riktigt är salafisterna mycket noga. Jag vet eftersom jag har deltagit i studiecirklar under salafitiska lärare. Minsta fel korrigeras. Men Assal talar dålig svenska fast han antagligen är född i Sverige. Han tycks ta svenskan på mindre allvar. Det är han inte ensam om i ”orten”. Det dessa invandrartäta förorter behöver prioritera är enligt min mening snarare utbildning i svenska språket än koranisk arabiska. En invandrare kan ursäktas, att lära sig ett nytt språk är inte lätt, särskilt om man inte har studievana från hemlandet. Men den som är född här har ingen ursäkt. Dåligt uttal tyder på bristande intresse.
Tyvärr har det uppstått en kultur bland vissa ungdomar i ”orten” att se ner på den som talar riktig svenska, så kallad ”svennig” svenska. En sådan inställning är provocerande för mig som svensk, och det är även provocerande att Assal, som uppenbarligen är normalbegåvad, tolererar fel i svenskan, men strävar efter perfektion i arabiskan.
Två av de ledande profilerna på Islam.nu, en sajt där Assal verkar, är svenska konvertiter till salafismen, den tidigare nämnde Abdul Wadud och Abu Dawud Abdullah as Sueidi. Båda har svenska som modersmål, men har lagt sig till med någon slags ”förortsaccent”.
Det ungdomarna i förorten skulle behöva är inte mer islamisk fundamentalism, utan förnuft och vetenskap och en förebild som anstränger sig att tala god svenska.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.