Från och med januari 2024 måste snabbmatskedjor och kaféer erbjuda sina kunder återanvändbara matlådor och muggar i stället för engångsvarianter. Ännu finns dock inga nya produkter på plats och nu råder febril aktivitet för att få till en lösning.
Den nya lagen syftar till att minska förbrukningen av engångsplastprodukter inom EU. Samtidigt har Sverige satt målet att halvera förbrukningen till 2026 jämfört med i år.
LÄS ÄVEN: Regeringen vill rädda världshaven – inför åtgärdsprogram mot plast
Kravet omfattar företag som serverar över 150 personer per dag och muggarna och matlådorna ska ingå i ett rotationssystem. Ytterligare ett krav är att de ska ha så liten negativ effekt som möjligt på människors hälsa och miljö.
Hur det nya systemet ska utformas är dock ännu inte klart. På Max säger presskontakt Helena Stenqvist att man står inför “en utmaning” till Dagens industri. Och på Naturvårdsverket säger Åsa Stenmarck att det är upp till marknadens aktörer att åstadkomma förändringen.
Gemensam ansträngning
Företag som berörs av lagstiftningen och DI varit i kontakt med uppger att de arbetar med att hitta alternativ tillsammans med andra i branschen.
På Burger King, där drygt tio miljoner muggar användes i fjol, införde man i somras flergångsmuggar på 60 av sina restauranger. Genom detta räknar man med att minska koldioxidavtrycket med 90 procent per livscykel för en flergångsmugg.
LÄS ÄVEN: Förbud mot bestick och sugrör i plast klubbat
Branschorganisationen Visita säger sig vara positiva till flergångsalternativ men anser samtidigt att myndigheternas vägledning brister. Man befarar också att lagstiftningen ska innebära ökade kostnader i ett redan tufft ekonomiskt läge med en annalkande lågkonjunktur.