Foto: Jay Wennington.

Google stoppar annonsblockerare – samlade information i smyg

18 Shares

Google har plockat bort två annonsblockerare från Chrome Web Store. Skälet ska vara att de i smyg ägnat sig åt Cookie Stuffing, en metod för att tjäna pengar på användare.

De två annonsblockerarna det rör sig om är Adblock och Ublock. Cookie Stuffing är en gammal teknik som innebär att programmen lagt till extra information i webbläsarens cookie-filer i smyg. När användaren sedan besökt populära sajter som microsoft.com, linkedin.com och booking.com har programmens utvecklare fått provision i de fall användaren spenderat pengar på sajten.

Informationsinsamlingen ska ha startat först 55 timmar efter installation och på så sätt gjorts svårare att upptäcka. Tillsammans ska de båda tilläggen ha mer än 1,6 miljoner nedladdningar. Utöver att plocka bort dem från Chrome Web Store har man även inaktiverat tilläggen hos användare.

I fallet Adblock har man använt samma namn som ett annat populärt tillägg för att lura användare att ladda ned och installera det.

18 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.