I början av mars chockhöjdes trängselskatten i Stockholm. I Göteborg anser Miljöpartiet att man bör göra samma sak med hänvisning till satsningar på kollektivtrafiken och minskad så kallad klimatpåverkan.

45 kronor kostar det nu att passera tullarna i Stockholm mellan kl 7 och 8.29 – en höjning på 30 procent jämfört med tidigare. Detta är dessutom den andra höjningen bara i år då en sådan redan gjordes vid årsskiftet.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiets chockhöjning av trängselskatten slår hårt mot åkerinäringen

I Stockholm är det Miljöpartiet och trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) som bestämmer över trafikpolitiken. Nu vill partikollegorna i Göteborg följa efter och höja trängselskatten även där.

– Det är dags att höja trängselskatten och låta pengarna gå till bättre utbyggd kollektivtrafik för alla. Vinsterna är stora för alla människor när kollektivtrafiken fungerar väl och vi får en minskad trängsel, bättre miljö och minskad klimatpåverkan, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd i Göteborg.

Enligt Pleijel saknar kollektivtrafiken i Göteborg 18 miljarder kronor.

– Det är hög tid att hantera de två elefanterna i rummet, den bristande finansieringen av kollektivtrafiken och privatbilismen som hindrar både kollektivtrafik och nyttotrafik från att komma fram. Bättre kollektivtrafik med lägre priser gör Göteborg mer rättvist och minskar klyftorna, säger Pleijel.

LÄS ÄVEN: Över 100 miljoner fattas i Göteborgs trafiknämnds kassa efter linbaneprojekt

– Vi kan inte passivt rulla tummarna och hoppas på manna från himlen i form av 18 miljarder kronor. Vi behöver tänka brett, konstruktivt, realistiskt och prestigelöst kring hur kollektivtrafiken kan finansieras, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen.

Ett första steg menar hon skulle kunna vara att snabbt höja trängselskatten. Fordon som släpper ut mest vill man ska beskattas hårdare.

Alla håller dock inte med om att en höjning skulle vara något positivt.

– Bilismen i dag är redan väldigt högt beskattad och att öka där för att finansiera allt annat är inte realistiskt, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden.