S-profilen och tidigare försvarsministern Peter Hultqvist har hyrt bilar för över 114 000 kronor och åkt taxi för ytterligare 150 000 kronor – mer än femton gånger så mycket som en genomsnittlig riksdagsledamot. Kritiken växer mot vad som framstår som ett försök att behålla ministerprivilegier på skattebetalarnas bekostnad.
Under sina åtta år som försvarsminister hade Peter Hultqvist tillgång till statsrådsbil. När den socialdemokratiska regeringen föll 2022 försvann den förmånen – men Hultqvist valde en egen lösning: hyrbilar och taxiresor, finansierade av riksdagen, läs: skattebetalarna. Det rapporterar Fokus.
Enligt uppgifter från Enheten för ledamotsersättningar har Hultqvist hyrt bil vid 86 tillfällen de senaste tre åren till en kostnad av 119 644 kronor, men själv bara betalat drygt 5 000 kronor av dessa – slutnotan för skattebetalarna blir 114 601 kronor. Det är drygt 15 gånger mer än genomsnittet för riksdagens ledamöter, som ligger på 7 388 kronor under samma period.
LÄS ÄVEN: Hasse Johansson, 77, skällde ut försvarsminister Hultqvist i video – då kom Säpo
En riksdagskollega kallar summan ”anmärkningsvärd” och säger:
– Jag hyr kanske bil någon enstaka gång per år.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Exemplen visar också att Hultqvist inte dragit sig för bekväma val av bil utan haft en faiblesse för lyxigare fordon: strax före EU-valet 2024 hyrde han en Mercedes Benz C300 som han lämnade tillbaka på valdagen, för att dagen efter hämta ut en BMW X3 – denna gång med den opreciserade motiveringen ”partiarrangemang”.
Oklara ”taxirekommendationer” och googlade hot
Utöver hyrbilarna har Hultqvist också ett ovanligt högt taxikonto. På tre år har han gjort 632 taxiresor för 150 006 kronor, ofta korta resor i Stockholms innerstad – och ibland så många som sju taxiresor under ett och samma dygn.
Hultqvist har förmått riksdagens säkerhetsavdelning att besluta om en ”taxirekommendation” med hänvisning till att det skulle finnas en hotbild mot S-toppen. Men inga konkreta uppgifter om någon fysisk hotbild har offentliggjorts. Det enda som är känt är ett fåtal gamla fall från hans tid som minister – där en person dömdes för ett hotfullt mejl och en annan för ett inlägg på sociala medier – som Hultqvist dessutom själv uppgav att han hittat genom att googla sitt namn.

Det finns däremot ingen hyrbilsrekommendation, något som både riksdagens säkerhetschef och Enheten för ledamotsersättningar bekräftar på fråga från Fokus. Ändå uppger Socialdemokraternas presstjänst att Hultqvist hyrt bilar ”i konsekvens” med sin taxirekommendation – ett resonemang som framstår som en efterhandskonstruktion för att motivera de höga kostnaderna.
Solidaritet på papper – privilegier i praktiken
Riksdagens regelverk säger att ledamöter ska ”särskilt beakta kostnaden” vid resor och motivera om de väljer ett dyrare färdmedel än det billigaste, vilket i många fall är kollektiva färdmedel som buss, tunnelbana och pendeltåg. Kritiker menar att Hultqvist agerat mer som makthavare i mindre demokratiska och mer korrupta länder än som en folkvald svensk riksdagsledamot som värnar om skattebetalarnas pengar.
LÄS ÄVEN: Försvarsminister Hultqvist: Sverigedemokraterna är grisar
Att Socialdemokraterna – som annars talar om solidaritet och jämlikhet – försvarar denna typ av exklusiva transportlösningar har väckt frågor. Bilden som växer fram är av en politisk nomenklatura som inte vill anpassa sig till samma villkor som sina väljare.
Morgan Johansson: Årets taxikung – två gånger
Peter Hultqvist är inte ensam. Partikamraten och tidigare justitieminister Morgan Johansson toppade två år i följd listan över riksdagens för skattebetalarna dyraste taxiresenärer.
LÄS ÄVEN: Morgan Johansson är återigen riksdagens taxikung – så blev notan

Mellan december 2023 och december 2024 åkte Johansson taxi för 114 837 kronor – samtidigt en minskning från 2023, då notan låg på hela 141 514 kronor. Även här uppger Socialdemokraterna diffusa ”säkerhetsskäl” som förklaring.
Sex av tio på topp-10-listan över riksdagens största taxinotor var de här åren socialdemokrater.