I Karlstad mötte kommunens beslut att låta bygga en stor moské hård kritik i medborgardjupen. Politikerna tvingades bordlägga beslutet, något de inte är glada åt. För att hindra kommuninvånarna från att i framtiden lägga sig i de politiska besluten har man sjösatt en kampanj där den folkliga kritiken beskrivs som en “hot- och hatstorm”. Kommunanställda får gå kurs i hur man duckar besvärliga frågor och kritik från invånarna.

Det planerade bygget av en salafistisk jättemoské i Karlstad för att blidka kommunens invandrade radikala muslimer har mött starkt motstånd från den värmländska ursprungsbefolkningen. Samnytt har bevakat frågan i en rad artiklar. varav ett antal kan läsas HÄR..

Turerna kring det kontroversiella bygget har varit många – beslut har fattats och överklagats. En folkomröstning har begärts och kommunpolitikerna och dess handgångna tjänstemän har varit uppfinningsrika i att hitta sätt att kringgå folkviljan.

Hur det i slutänden blir med den fundamentalistiska moskén i Karlstad är i nuläget osäkert. Det mesta tyder på att salafisterna och kommunpolitikerna kommer att kunna köra över folkviljan.

Men bygget har ändå fördröjts och den här sortens interaktion med kommuninvånarna vill man från beslutsfattarnas sida undvika i framtiden. Den skapar “oro” anser man. Därför har man under resans gång tagit fram en utbildning som kommunens politiker och tjänstemän erbjuds.

“Troll ute för att provocera”

I den definieras kritik och frågor från kommuninvånarna som “hat och hot från troll”. Under kursen får man lära sig olika metoder i att kringgå frågor och kritik. Några av dessa är att svara att man inte är insatt i ärendet, hänvisa till någon annan eller säga att ska återkomma senare.

LÄS ÄVEN: AVSLÖJAR: Här lär sig myndighetspersonal kringgå offentlighetsprincipen

Eftersom de som kritiserar kommunala beslut är att betrakta som “troll” som bara är ute efter att “provocera” kan man enligt rekommendationerna i kursen bara ignorera kritikerna och inte diskutera med dem överhuvudtaget.

Alkoholen som talar, enligt kommunstrateg

En annan taktik är att fatta beslut som man vet är kontroversiella när de flesta jobbar och inte har tid och möjlighet att kontakta politiker och tjänstemän: “Undvik heta frågor inför en helg. Publicera inte sådant som kan väcka starka känslor på en fredagseftermiddag.”

Camilla Kullander är kommunikationsstrateg på Karlstads kommun och en av eldsjälarna bakom initiativet. Hon menar att den här regeln har tillkommit eftersom kritik mot kommunala beslut kan betraktas som ett symtom på invånarnas alkoholmissbruk.

– Det handlar om sådana enkla tips som att vi kanske inte ska göra superheta publiceringar en fredagseftermiddag eftersom vi vet att när folk har fått lite öl innanför västen så blir det mycket mer hat och hot, säger Camilla Kullander till Dagens Samhälle.

Uppmanas att polisanmäla

Kursdeltagarna rekommenderas också avskräcka och neutralisera påstridiga frågeställare och kritiker genom att polisanmäla dem för hat, hot och förtal.

Kullander berättar vidare att någonstans mellan 1 200 och 1 300 av av kommunens cirka 7 000 medarbetare nu har genomgått kursen för att stå rustade att undertrycka det demokratiska samtalet. Först var tanken att kursen endast skulle erbjudas till de förtroendevalda och ett antal nyckeltjänstepersoner, cirka hundra personer. Men allteftersom har initiativet sedan utvidgats.

När man lämnar kursen får man med sig två broschyrer. Dessa kan även medarbetare som av olika skäl inte kunnat gå kursen anskaffa. I det skriftliga materialet lär man sig att synpunkter från kommuninvånarna är “påverkanskampanjer” som måste hanteras.

Folklig kritik beskrivs som “hårt samtalsklimat”. En speciell checklista för hur man tillämpar de här härskarteknikerna på Facebook ingår.

Vill vara rustade när invånarna “börjar yra”

Kullander berättar vidare att rutiner har införts där man i kommunhuset mobiliserar och förbereder sig särskilt när man ska fatta beslut som man vet att kommuninvånarna ogillar. Detta för att vara “så bra rustade som möjligt om det blåser upp till storm” eller när invånarna “börjar yra” som Kullander uttrycker det.

En annan strategi är att inte låta den politiker eller tjänsteman som kan en viss fråga bäst ta diskussionen med invånarna, utan i stället skicka fram någon annan som är drillad i att inte gå i polemik med frågeställare och kritiker utan vara “kort och torr” i tonen. Kullander till Dagens Samhälle igen:

– Trollen kommer ofta med en hel lång harang om någonting. Ibland är de jätteinitierade, ibland inte. Vi försöker ge dem ett ganska kort och torrt svar. Då brukar trollet komma en gång till och driva på. Då ger vi nästan samma korta svar. Inte så mycket för att svara trollet, utan för att ge andra som följer tråden en tydlig signal om att ”så här ser vi på saken”.

Ignorera och censurera

Att ignorera och censurera framhålls som bra metoder mot den som inte nöjer sig med det korta och torra svaret.

– När trollet en gång till försöker dra iväg diskussionen åt något håll så svarar vi inte. Och ser vi att det här trollet går över gränserna i hur den uttrycker sig får den antingen en tillsägelse om att hålla god ton eller så tar vi bort inlägget, förklarar Kullander för Dagens Samhälle.

På kommunen finns numera särskilda säkerhetskoordinatorer som politiker och tjänstemän kan konsultera och luta sig mot innan man konfronterar en “upprörd medborgare”.