Hon har arbetat som reklamare och kommunikationsstrateg, men idag är Caroline Thelning en av de mest profilerade rösterna i kampen mot islamism och sharialagar i Sverige. Med sitt nätverk Kvinnokraft 4.0 vill hon folkbilda, väcka opinion och återupprätta den sekulära jämställdhet som hon menar håller på att urholkas. I en intervju med Samnytt berättar hon om sitt uppvaknande, om Lawfare – och om rädslan som hon vägrar låta styra.
Caroline Thelning har en bakgrund som reklamare och strategisk projektledare inom kommunikation. Under 2010-talet började hon engagera sig i kvinnofrågor, först inom GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime och därefter i Varken hora eller kuvad
. 2017 arrangerade hon Göteborgs första Fadime-gala, och har sedan dess varit en tydlig röst mot hederskultur, islamism och religiöst förtryck.Tillsammans med journalisten Helene Bergman grundade hon Kvinnokraft 4.0, ett nätverk som syftar till att synliggöra hur sharialagar påverkar kvinnors frihet och rättigheter – och att folkbilda om skillnaden mellan tro och politisk islam. Organisationen beskriver sig som partipolitiskt oberoende men med ett uttalat försvar för sekularism, yttrandefrihet och jämställdhet. På webbplatsen kan man bland annat läsa:
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
”Det som började i tyst frustration växte till ett omfattande undersökande arbete med källor, rättsfall, islamska texter och svensk lagstiftning. Svaren som växte fram – om hijabens funktion inom sharia, och vad dess spridning i svensk offentlighet signalerar – blev för viktiga för att inte delas.
Kvinnokraft 4.0 är till för dig som vill förstå mer, tänka kritiskt och försvara det som format Sverige: individuell frihet, jämlikhet mellan könen och en lagstiftning som gäller lika för alla. För en sak står klar – hijaben står för och signalerar värderingar som står i direkt motsättning till dessa principer. Den är en symbol för ett helt annat samhällsideal.”
På sociala medier och i öppna brev till myndigheter har Thelning upprepade gånger kritiserat vad hon kallar en “statlig blindhet” inför religiös extremism och symboliska eftergifter – som när offentliga institutioner använder bilder på beslöjade flickor i kampanjer om jämställdhet.
Kan du kort beskriva hur du började ditt engagemang mot islamism och sharia i Sverige? Vad ligger bakom din aktiva roll?
– Jag är ju reklamare och strategisk projektledare i grunden – och som sådan lär man sig mycket om de målgrupper man ska rikta sig emot. Omkring 2016 kom jag i kontakt med GAPF (organisationen Glöm aldrig Pela och Fadime
), då träffade jag även Helene Bergman, vi möttes i styrelsen. Hon fortsätter:– Så småningom arrangerade jag Göteborgs första Fadime-gala 2017. Ett tag var jag även engagerad i Varken hora eller kuvad.
Jag förstår inte vad jag förväntas göra som anständig människa, när jag ser nazisterna 2.0 få ta upp plats och göra anspråk på våra offentliga utrymmen så här.
Caroline Thelning
Hon berättar för Samnytt att hon även drog igång stora demonstrationer mot tågtunnelprojektet Västlänken i Göteborg – en av dem samlade över 17 000 demonstranter – och att hon känner ett starkt samhällsengagemang, särskilt på senare år då hon upplever att politikerna beter sig mindre och mindre demokratiskt.
Caroline hade under senare år lagt märke till att antalet hijaber och niqaber syntes allt oftare i Göteborg och ville undersöka orsakerna vidare. Hon djupdök i ämnet och gjorde under mer än ett år en grundlig research om hijabens roll enligt Koranen, haditherna och fann hur sharia styr både religion och islams ideologi. Fokus låg på kvinnofrågor och hur islamiska lagar drabbar just kvinnor. Det hon fann presenterade hon på en sajt – Kvinnokraft 4.0.
LÄS ÄVEN: ”Vi lever redan som dhimmis” – Mona Walter om islamismens tysta krig mot Sverige
Hon beskriver sin ”tonalitet” i tre ord: sant, sakligt och modigt
.– Jag jämför sharialagarna med svenska lagar och de internationella konventioner som Sverige har undertecknat. Så vi står stadigt och har på fötterna.
– Min tanke är att Kvinnokraft 4.0 ska bli ett nätverk. Och det håller på att bli så stort nu att jag undersöker hur vi kan bredda det organisatoriskt.
Samnytt tar upp begreppet Lawfare, vilket några menar har blivit en allt mer vanlig metod för att tysta kritiker av islam och sharia, och ställer frågan:
Har du personligen upplevt juridiska eller rättsliga påtryckningar (t.ex. hot om stämningar, anmälningar, granskning) för ditt engagemang?
– Nej, men det kommer. Det är därför jag inte vill ha det här privat längre.

Thelning tar upp det som hände med Ann-Sofie Hermansson (S), och berättar att hon och Helene Bergman satt med vid rättegångarna.
Det som drabbade Ann-Sofie Hermansson (S), tidigare kommunstyrelsens ordförande i Göteborg är ett av de mest uppmärksammade exemplen på Lawfare i Sverige är. Efter att hon på sin blogg kritiserat två företrädare för organisationen Muslimska kvinnor i Sverige
för att vägra delta i en offentlig debatt om hederskultur, blev hon stämd för förtal.Trots att domstolen i både tingsrätt och hovrätt friade Hermansson helt, beskriver flera bedömare fallet som ett typexempel på hur rättssystemet kan användas politiskt. Processen drog ut på tiden, kostade stora summor och blev en signal till andra samhällsdebattörer: den som kritiserar islamistiska nätverk riskerar att hamna i rättssalen.
– Hon blev ju ”kuppad” och avsatt i den processen, även om hon friades i rätten, säger Thelning.
Den svenska tystnaden och kvinnan som bröt den
Thelning menar att det är oerhört provocerande att de här människorna använder både Lawfare och yttrandefriheten för att undergräva demokratin. Hon kommer in på den ockupation, som hon kallar den, som palestinaaktivister genomförde under sex månader vid Vasagatan i Göteborg, och som hon polisanmält flera gånger.
LÄS ÄVEN: Chocksiffror: 4200% ökning av moskéer i Sverige – på mindre än 25 år
– Jag förstår inte vad jag förväntas göra som anständig människa, när jag ser nazisterna 2.0 få ta upp plats och göra anspråk på våra offentliga utrymmen så här. Hon fortsätter:
– När vi hade den här kransnedläggningen den 7 oktober [för att minnas Hamas terroristdåd i Israel, red. anm.], tog jag på mig min röda rock. Då står de intill och skanderar hat och skriker även mitt namn.
Hon berättar att hon skrivit brev till politiker, myndigheter och polisen – och att hon inför minnesceremonin pratade med polisen särskilt om att hon, Helene Bergman och de andra besökarna behövde skyddas från våld och påhopp.
– Vi kände att vi riskerar våra liv bara för att vi vill hedra kvinnor som skändats.
Hon nämner att rikspolischefen Petra Lundh är osynlig i allt detta och att Emelie Kullmyr, ansvarig polischef för Storgöteborg, inte ens svarar på brev eller mejl. ”Var är de?”, frågar hon uppgivet.
LÄS ÄVEN: Polischefen berättar: Därför tog jag ställning mot Paludan
Ser du samverkan, antingen direkt eller indirekt, mellan politiska aktörer till vänster och islamistiska grupper när det handlar om strategier för att påverka debatten?
– Jag tänker framför allt på Socialdemokraterna. Vi får aldrig glömma avtalet de gjorde 1999, när man kom överens om att skulle få in X antal muslimer under S paraply i olika maktpositioner i Sverige.
LÄS ÄVEN: Nya rikspolischefen medlem i Expo-knutet nätverk
– Även om jag inte är partipolitiskt engagerad så kommer jag att fokusera väldigt mycket på valet 2026. Fokus kommer att ligga på att få ut kunskap om sharialagar.
Hon säger att det är ett missförstånd att tro att de utspel om hijab- och burkaförbud som nu kommit från KD och M skulle handla om “hederskultur”. Caroline Thelning understryker att det handlar om sharialagar, punkt slut.
– Mitt uppdrag med Kvinnokraft 4.0, känner jag, är att folkbilda om sharia. Och det går redan fantastiskt bra.
Har vi i Sverige redan börjat se en tyst “islamisering” via rättspraxis, diskrimineringslagar, blasfemilagar eller prejudikat?
– DO, Diskrimineringsombudsmannen, driver ju fall där kvinnor ska få bära slöja och niqab.
Samnytt har tidigare skrivit om Diskrimineringsombudsmannen och några av dem som fattar beslut i ärenden som gäller vem som döms eller vad som anses diskriminerande.
LÄS ÄVEN: DO:s rättvisa i händerna på religiösa och vänsteraktivister
Det är att vanhedra de dödas minnen. Det är att vanhelga… Jag har svårt att finna ord. Det var detsamma när de stampade på vår blomstergrav här i Göteborg. Vi tillåter att de finns här, men de kan inte tillåta oss att visa sorg för de kvinnor som skändades på det mest bestialiska sätt.
Caroline Thelning om Greta Thunberg på Sergels torg 7 oktober 2025
Thelning tar upp ett fall som hon menar gav ett bra utfall, då Kvinnokraft 4.0 fick Jämställdhetsmyndigheten att ta bort en bild på en flicka i hijab i samband med en informationskampanj.
– Jämställdhetsmyndigheten skulle förklara ordet ”jämställdhet” på sin webbplats – och då har man en bild på en flicka som uppenbarligen är under 18 år, som sitter i en hijab och långärmade kläder, vilka är en del av hijabens klädkod, för att dölja kroppens former. Det retade mig något
enormt och var avgörande för att jag publicerade min research som en sajt. Hon fortsätter:
– Vi mejlade dem upprepade gånger och till slut bytte de ut bilden, men de ville inte nämna något om att det var vi i Kvinnokraft 4.0 som hade haft invändningar och varför.
LÄS ÄVEN: Jämställdhetsmyndigheten – en vänsterideologisk institution där 8 av 10 är kvinnor?
Hon understryker samtidigt att Kvinnokrafts folkbildning om sharialagarnas betydelse för hijab inte handlar om att ge sig på själva tron, eller de muslimska kvinnorna, utan om sharia-lagarna. Hon säger att hon vill nå ut till alla de svenskar som fortfarande lever i ovisshet kring de här frågorna – och att man för att nå ut till svenskarna idag måste ha fingertoppskänsla och där kommer tonalitet och saklighet in.

Caroline Thelning beskriver palestinademonstranternas beteende i det svenska offentliga rummet som en slags ockupation. Samtalet glider därefter in på Greta Thunberg.
Efter sin seglats med den så kallade Gaza-flottiljen återvände Greta Thunberg till Sverige i början av oktober. Redan den 7 oktober, samma dag som Hamas inledde sina massakrer mot civila i Israel, deltog hon i en manifestation på Sergels torg i Stockholm till stöd för Palestina. Vid manifestationen förekom rop som ”From the River to the Sea” och ”Intifada”
från deltagare i publiken. Samnytt ställer frågan till Caroline Thelning:Hur skulle du kommentera att Greta Thunberg på Sergels torg den 7 oktober pratar om ”Israels folkmord” och det skanderas ”intifada”?
– Det är att vanhedra de dödas minnen. Det är att vanhelga… Jag har svårt att finna ord. Det var detsamma när de stampade på vår blomstergrav här i Göteborg. Vi tillåter att de finns här, men de kan inte tillåta oss att visa sorg för de kvinnor som skändades på det mest bestialiska sätt. Hon fortsätter:
LÄS ÄVEN: Gaza-Greta höll pressträff på Sergels torg: Israel torterade oss
– Det visar hur avhumaniserade de är och hur Greta uppvisar en så total brist på mänsklighet och medmänsklighet. Jag tycker att det är det lägsta av det lägsta. Hon berättar vidare:
– När jag gått förbi deras ockupation intill där jag bor och jag sett deras hat, har ibland tårarna strömmat ner för mina kinder. Jag ser nazisterna framför mig och tänker på hur allting hände under 30-talet. Allt jag kunde tänka på var: vem och vad är jag som människa i det här? Thelning avslutar:
– Och för det Greta gör… hon måste veta vad som händer. Fy fan…
Modet som svar på tystnaden
Caroline Thelning tillhör en växande grupp kvinnor i Sverige som på ideell basis kämpar för sekulära värden och kvinnors frihet, ofta i direkt konfrontation med både politiska och religiösa maktstrukturer.
I en tid då allt fler talar om lawfare – juridiska processer som politiskt vapen – sätter hon ord på en oro som växer i delar av civilsamhället: att det svenska rättssystemet inte längre skyddar fri debatt, utan används för att skrämma den till tystnad.
Genom Kvinnokraft 4.0 vill hon skapa en ny slags medborgarrörelse – en motrörelse byggd på upplysning, civilkurage och medmänsklighet. Och mitt i det hårdnande klimatet säger hon samma ord som genomsyrar hela hennes engagemang:
– Jag vägrar vara rädd.

📣 Gillar du Samnytt?
Om du uppskattar Samnytts journalistik och vill att vi ska kunna fortsätta granska etablissemanget – bli gärna prenumerant!
- Prenumeration: Se våra olika paket – klicka här.
- Swish: Donera valfri summa till 123 083 3350
- Vill du donera på andra sätt? Läs mer här.