Klädföretaget Marks & Spencer ber nu om ursäkt för att man valt det beskrivande namnet “tobacco” för en färg på en behå. Detta efter att en afrobrittisk aktivist riktat klagomål mot företaget och uppgett sig ha blivit “chockad” när hon såg produktbeskrivningen för plagget. Det rapporterar The Mirror.
Det var när 29-åriga Kusi Kimani, bosatt i Essex i England, gick förbi ett skyltfönster som hon gjorde den enligt henne själv chockerande upptäckten att klädföretaget valt namnet “tobacco” för en mörkare beige variant av ett av sina behåplagg.
– Jag blev chockad när jag såg det.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Kusi författade en skrivelse till klädkedjan Marks & Spencer som nu ber om ursäkt för tilltaget och uppger att man ändrar färgnamnet. Fortfarande finns dock det förment stötande färgnamnet kvar för produkten i klädkedjans webbutik. Men det ska bort och företaget har bett Kusi om ursäkt även för dröjsmålet med detta.
Enligt Kusi skickar referenser till tobak negativa signaler till människor med mörk hudfärg och får dem att “känna sig obekväma i sina kroppar” och “oönskade i samhället”.
Hon säger att det var särskilt obehagligt att konfronteras med detta “bara några veckor efter George Floyds död” – den livsstilskriminelle drogmissbrukaren som avled under ett polisingripande i USA i slutet på maj.
– Det är smärtsamt för mig och mina vänner. Om en ung flicka som redan är obekväm med sin hudfärg ser detta känner hon sig ännu mer marginaliserad.
Kusi menar att färgnamnet utgör en form av dold rasism, i synnerhet som de ljusare nyanserna har fått namn som “Fudge” och “Cinnamon’. Hon har i stället föreslagit att behåfärgen får namn som associerar till söta desserter, såsom “cocoa”, “caramel” eller “chocolate”
Företrädare för Marks & Spencer har lyssnat på kritiken från Kusi och bedyrar att man har en policy om att företagets butiker ska vara “inkluderande platser att handla i” med honnörsord som “mångfald” beträffande hur man utformar sitt utbud av varor och väljer modeller att presentera plaggen. Även sådant som storlekar och produktnamn genomsyras enligt företaget av en sådan ambition.
I det aktuella fallet ursäktar sig Marks & Spencer samtidigt med att det aldrig varit avsikten att färgnamnen på den aktuella behån ska uppfattas som matchande någon hudfärg och att man inte haft några onda avsikter när man valde “tobacco” som namn på en av nyanserna. Men för att inte ytterligare någon än Kusi ska ta illa vid sig har man beslutat ändra namn på nyansen – till vad är dock ännu oklart.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.