I december förra året åkte chefen för Paradisbadet i Örnsköldsvik, David Berglund, och hans kollega på en “inspirationsutbildning” till Disney World i USA.  De båda tillhör kommunens kultur- och fritidsförvaltning. Samhällsnytt har tagit del av samtliga fakturor och kostnaden för resa, hotell och utbildning landade på drygt 182 000 kronor. 

Syftet med resan ska har varit att – med de nya kunskaperna från Disney – ta fram en internutbildning för medarbetarna på badhuset. Personalen ska ”arbeta i vardagen med bättre resultat”, står det i ett mejl från kommunen, uppger . I mejlet ska det även stå att man ska skapa en ”bättre företagskultur” och ”nöjdare återkommande kunder, vilket gör att även intäkterna ökar över tid”.

Kultur- och fritidsförvaltningens resor tar inte slut där. 2018 ska anställda ha rest för 611 000 kronor inklusive resan till Disney. Fram till 18 november i år var utgiften istället 251 000 kronor, rapporterar GÖ.

Samhällsnytt har talat med Sune Westberg som är kultur- och fritidschef i Örnsköldsvik.

Hur motiverar du en inspirationsresa till Disney för 182 000 kronor – för endast två personer?
– Vi bestämde oss för att göra resan för att utbilda personal. På så vis kan vi vidareutveckla det affärsmässigt drivna Paradisbadets verksamhet. Många medarbetare kommer utbildas internt och detta hjälper oss att utveckla bland annat profil, kundbemötande och marknadsföring. Detta kommer innebära en ökad konkurrenskraft och vara positivt för hela kommunen då vi inte hämtar hem lika mycket i de andra forumen.

Hade man kunnat lägga pengarna på annat?
– Än så länge tycker jag det är en bra prioritering. I längden kommer investeringen gynna kommunen. Kultur- och fritidsavdelningen har varit sparsamma på andra områden så vår del är redan nedbantad. Dessutom gynnar utbildningen hela verksamheten och inte endast Paradisbadet. Med hjälp av våra resor till bland annat Tyskland har vi kunnat vara först i Sverige med vissa saker vilket verkligen gynnar vår kommun.

– Men ni kommer inte få se något liknande inom en överskådlig framtid, det kan jag inte tänka mig, tillägger Westberg.

Man kan anmäla sig till en endagskurs eller en kurs som sträcker sig över flera dagar. Örnsköldsviks kommun valde det senare alternativet.

“Att avslöja kraften i en ledares vision”

Fakturorna som Samhällsnytt har undersökt visar att de två resenärerna bott på ett av Disneys hotell. Det allra dyraste var dock Disney Institute-utbildningen i sig, “Business Excellence Course”, som landade på närmare 143 000 kronor:

I utbildningen finner man moment som “Att avslöja kraften i en ledares värderingar och vision” och “Kreativitet som en konkurrensfördel”. Ett fokus i kursen var att “främja och organisera dina medarbetares kreativa energi”.

Utöver detta bodde de båda på Disney-hotell för totalt 20 771 kronor. Ca 20 000 kronor lades även på resorna till och hem från USA.

I kursen, som kostade 7 750 dollar per person, ingick bland annat guidade turer på Walt Disney World Resort och varsin flerdagarsbiljett till nöjesparken: