2017 lades lågstadiet på Gullviveskolan ned. Skolan ligger i ett invandrartätt område i Gislaved där över 70 procent av eleverna hade ett annat modersmål än svenska. I vissa klasser fanns inte ett enda svenskt barn. Efter nedläggningen fick lågstadiebarnen börja på Gyllenforsskolan och Sörgårdsskolan. Samtidigt lades mellanstadiet på de två skolorna ned så att barn i de klasserna fick gå i Gullviveskolan. Därmed tvingade man svenska föräldrar att offra sina barn som integrationsåtgärder.

Tommy Östring med familj hade valt att bosätta sig nära Gyllenforsskolan just för att deras dotter skulle ha nära till skolan upp till högstadiet. Då politiernas planer blev kända reagerade Östring med att starta ett föräldrauppror på Facebook.

Till slut fick man ett möte med ansvariga politiker, något som Östring minns som ”vedervärdigt” och man fick ingen förklaring till skolplanerna. Det enda som sades var att man måste göra något då skolorna var så segregerade.

Maria Gullberg Lorentsson (M) var dåvarande ordförande i socialnämnden och medger att hon själv inte hade varit så förtjust i deras egna planer.

– Vi hade sett problemen och stött och blött det här länge i partiet om att något måste göras. Jag var positiv till förändringen. Men inser också att jag kanske inte hade varit lika entusiastisk om mina barn hade varit små, särskilt inte om jag hade lyssnat på allt som sades i Facebookgrupperna, säger hon till DN.

LÄS ÄVEN: Bussa de dysfunktionella eleverna från orten till politikernas arbetsplatser – inte till våra barns

Samtliga partier utom Sverigedemokraterna röstade för förslaget.

Enligt Monica Ostrelius, lärare på Gyllenforsskolan, blev det så mycket nytt för barnen att de fick kortslutning.

I dag menar Stefan Nylén (SD) att det gått bra trots de omvälvande förändringarna.

Sämre kunskaper

Vänsterpolitiker vurmar för bussande trots att det inte finns någon entydig forskning som visar att social ingenjörskonst med att blanda elever får avsedd effekt – tvärtom finns det många exempel som visar att det blir sämre för alla och att skolresultaten sänks. Det konstaterade journalisten Malin Lernfelt i ett reportage från 2022.

Bussning skapar också inte sällan intern segregation på skolorna och en rapport från 2020 visar att det inte är det bästa instrumentet för att minska studiegapet mellan elever med olika bakgrund.

Ett ökat inslag av bussning av elever leder med andra ord till sämre kunskaper, minskad trygghet och ett splittrat lokalsamhälle. Därutöver, exemplet vilket rån Göteborg visar, kan den sortens tondövhet inför enskilda familjers önskemål och behov skapa såväl oro, ilska och misstro gentemot de styrande.

Sandviken

I början av året granskade Samnytt Sandviken där Socialdemokraterna, med stöd av bland annat Centerpartiet, beslutade att tvångsflytta elever från en trygg, svenskdominerad skola till en invandrartät problemskola.

LÄS ÄVEN: Socialdemokraternas plan för Sverige: Befolkningen måste blandas