Statsminister Ulf Kristerssons regering har fått häftig kritik för att ha varit för passiva sin första tid vid makten. En sådan kritik har rört den senfärdiga sänkningen av reduktionsplikten, som skulle sänkas till ”EU:s lägsta” 1 januari 2024. Men nu säger Kristersson att han kommer följa EU – oavsett vilken nivå det blir.

Inför valet lovade Ulf Kristersson (M), påeldade av SD, en snabb sänkning av reduktionsplikten, som ligger bakom en ansenlig del av de svenska drivmedelspriserna. Efter att regeringsbytet blev en realitet utlovades en sänkning med en krona, men som efter höjningar för inflation endast blev 14 respektive 41 öre. Dock hade priserna utan denna sänkning, exempelvis med en socialdemokratisk regering, blivit över en krona högre, vilket sällan framkommer i debatten.

LÄS ÄVEN: Sänkt skatt på bränsle borta – på EN DAG

Den stora sänkningen med omkring 4-5 kronor per liter för diesel hade dock kommit i samband med en kraftigt sänkning av reduktionsplikten, som är en inblandning av så kallade ”biodrivmedel” i våra bränslen. Men denna sänkning skulle först komma den 1 januari 2024, vilket mötte kritik både från väljare men även SD. Både Richard Jomshof och Mattias Karlsson har uttryckt oförstående till varför sänkningen skulle behöva vänta till 2024.

I en frågestund i riksdagen, där Jimmie Åkesson frågade Ulf Kristersson om detta svarade Kristersson att ett argument att vänta var att EU skulle förändra sina miniminivåer.

– EU:s miniminivå är det vi är överens om i de fyra Tidöpartierna”, sa Ebba Busch tidigare till Di.

Förändrar EU-nivå

Reduktionsplikten innebär att drivmedelsbolagen från 1 januari 2022 måste måste minska utsläppen med 30,5 procent för diesel jämfört med utsläppen från en liter fossil diesel. För bensin är reduktionen 7,8 procent. EU:s miniminivå är dock mycket lägre – sex procent. Det är denna nivå den nya regeringen, påeldat av SD, vill sänka nivån till 1 januari 2024.

Men EU:s nya nivå, som regeringen alltså vill invänta, och som väntas öka, är den nivå Kristersson kommer godta, oavsett hur hög den blir. Det ryktas om nivåer på 14-16 procent.

– Vi gillar idén av att vi har gemensamma spelregler i EU, säger Kristersson till DN.

Kristersson var nyligen på snabbvisit i Frankrike, för ett stopp vid svensk ambassaden.

– Det är inte varje dag man åker och äter lunch i Paris, konstaterade Ulf Kristersson när han var på väg ut till regeringsplanet för hemfärden.

”Fundamental olika syn”

Förväntningarna för reduktionen var att sänka till sex procent, men ni kan det alltså komma att handla om 14-16 procent, vilket skulle minska prissänkningarna i Sverige.

– Vi har alltid sagt att det gäller utifrån det som var EU:s miniminivå. Sedan har alla förstått att den kommer att förändras, säger han till DN.

Kristersson konstaterar att SD och M kommer från ”fundamentalt olika EU-syner” där SD är kritiska medan M är positiva. I skrivande stund är det oklart hur SD:s syn på en eventuellt radikalt höjd nivå på reduktionsplikten är.

LÄS ÄVEN: Regeringen chockhöjer elskatten – inför även helt ny elskatt