I invandrartäta Järvaområdet i Stockholm, med stadsdelarna Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta, har hälften av 6-åringarna så dålig svenska att de riskerar misslyckas med kunskapsmålen. Det varnar Järvaområdets grundskolechef för och efterlyser fler insatser.
I Järvaområdets 13 kommunala grundskolor prioriterar man språkutveckling i samtliga ämnen och redan då eleverna börjar i förskoleklass kartläggs deras språkkunskaper för att tidigt kunna sätta in insatser. Men enligt grundskolechefen Happy Hilmarsdottir-Arenvall är situationen trots insatserna alarmerande.
– Ungefär 50 procent av eleverna har väldigt dåliga språkkunskaper i svenska språket, säger Happy Hilmarsdottir-Arenvall till SVT Nyheter.
Barnen i området bedöms språkmässigt ligga 2-3 år efter barn med svenska som modersmål.
“Skrämmande”
På Askebyskolan i Rinkeby lyckades sju av tio 6-åringar inte nå den nivå i svenska de förväntas ha då de började för ett år sen.
– Det är skrämmande tycker jag att man kommer till skolan och inte har en grundläggande kunskap. Där har vi en utmaning, säger Lars-Göran Jacobsson, rektor på Askebyskolan.
Kommer inte i kontakt med svenskan
Många av barnen är födda i Sverige och vissa är nyanlända. Anledningen till situationen tros vara att de inte kommer i kontakt med svenska på ett naturligt sätt – inte ens i förskolan där personalen inte talar svenska.
Ytterligare en faktor tros vara att färre barn i så kallat socioekonomiskt svaga områden sätts i förskola.
Högre elevpeng
Samtidigt får eleverna i Järvaområdet en betydligt högre elevpeng jämfört med andra skolor. Antalet elever är också färre per lärare jämfört med snittet i Stockholm. Men enligt Happy Hilmarsdottir-Arenvall räcker inte detta.
– Det är högkvalitativa insatser vi behöver ha i Järva.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.