Melodifestivalen med alla dess deltävlingar är en av SVT:s mer kostsamma programsatsningar. I framtiden kommer den att sluka ännu mer av den numera skattefinansierade Public Service-budgeten efter beslut från SVT:s ledning att inte tillåta spelbolag som sponsorer.

Musiktävlingsjippot dras sedan länge med kritik för att vara ett kommersiellt skyltfönster för skivbolag, artister och en handfull professionella låtskrivare som fått bekostas av licensbetalarna med pengar som kunde använts till produktion av program som ligger inom ramen för Public Service-uppdraget. I framtiden kommer festivalen att bli ännu dyrare för skattebetalarna sedan SVT tagit beslut om att inte tillåta spelbolag som sponsorer.

SVT har tidigare gått ut med att man i samband med omregleringen av spelmarknaden i Sverige skulle tillåta de spelbolag som godkänts med licens som sponsorer. Men nu backar man och säger att inga spelbolag alls kommer att tillåtas för produktioner där SVT själva har möjlighet att bestämma vilka som kan sponsra programmen. Melodifestivalen är en av de programsatsningar som nämns i sammanhanget.

I årets upplaga av ”mellon” kommer dock ett nätkasino att tillåtas som sponsor, detta eftersom man inte vill bryta ett redan ingånget avtal. Men från och med 2020 är det totalstopp.

I det pressmeddelande som SVT publicerat om beslutet förklarar man inte hur man gör sina smakbedömningar om vilka typer av företag som kan få agera sponsorer eller hur bolaget motiverar sitt rangordnande system med näringsverksamheters olika värde.

SVT:s VD Hanna Stjärne meddelar däremot att man ska se över hur sponsorregelverket kan skärpas ytterligare, bland annat när det gäller bolagets sportsändningar. Motsvarande inskränkningar här innebär att även dessa sändningar kommer att bli väsentligt dyrare för skattebetalarna och att det blir mindre pengar till Public Service-uppdragets kärnverksamhet.